Sälj med Hjälp av Webinar 2024
Att nå ut till fler och sälja mer är en av de största utmaningarna vi egenföretagare har.
Under de senaste åren har webinar blivit ett kraftfullt verktyg för att nå ut och marknadsföra våra varor och tjänster.
Men kanske har du hört de som säger att webinar redan har passerat sitt bäst-före-datum, att den gyllene eran är över... de har helt enkelt inte anpassat sig till förändringarna. För vi kan inte hålla webinar på samma sätt 2024 som vi kunde göra för 6-7 år sedan.
Precis som alltid när något nytt dyker upp klarar du dig ganska bra genom att bara vara tidigt ute.
De första som satsade på TikTok fick rekordsnabbt följare även om deras videos kanske inte var de bästa. Idag krävs det mer för att lyckas på TikTok.
Precis samma sak var det när hemsidan kom. De som var tidigt ute behövde bara finnas. De hade knappt någon konkurrens. Idag behöver en hemsida ladda snabbt, vara SEO-anpassad osv osv för att bli hittad och få besökare.
Det är precis samma sak som gäller för webinar och livesändningar. I början behövdes inte mycket kunskap om hur du marknadsför dem eller hur du väljer, paketerar och presenterar ditt innehåll. Men när du behärska alla delar i hantverket med webinar så har det så många fördelar.
Och det finns en hel del undersökningar som svart på vitt visar att det fungerar!
Relativt billigt sätt att nå nya potentiella kunder
Webinar är ett effektivt sätt att jobba ekonomiskt.
Enligt en undersökning av GoToWebinar kan kostnaden per lead vara nere på en femtedel av priset jämfört med traditionell marknadsföring. Och jobbar du vidare med sk Evergreen-webinar, vilket jag personligen rekommenderar att du gör först när du har gjort några livesända webinar, kan du fortsätta att generera både nya prenumeranter på din maillista och få nya kunder långt efter livesändningen.
Och engagerade deltagare stannar ju förstås också längre på ditt webinar. Enligt en studie från Adobe, är genomsnittlig tittartid på ett webinar 54 minuter, vilket ger dig gott om tid att engagera och konvertera dina deltagare.
Du blir expert inom ditt område
Genom att hålla webinar visar du att du är en expert inom ditt område.
Enligt en studie av Content Marketing Institute, ansåg 63% av marknadsförare att webinar är det mest effektiva sättet att generera kvalitativa leads, eftersom de hjälper till att etablera trovärdighet och förtroende.
Och när du dessutom initierat svarar på frågor under webinaret visar du ju för dina tittare att du kan det du pratar om. På riktigt.
De som anmäler sig kommer oftare idag än tidigare.
Enligt en rapport från ON24 2023, är den genomsnittliga närvaron på webinarer 48%, vilket betyder att nästan hälften av de som registrerar sig på ett webinar faktiskt deltar också. Tidigare var den här siffran lägre. Och ska jag skryta lite så har jag utarbetat en strategi som gör att jag oftast har över 60% sk Show-up-rate på mina webinar.
För att Lyckas med Webinar 2024
Före ditt webinar
Det är i planeringen som det stora jobbet görs. Det är här den viktagste nyckeln till framgång ligger. Enligt Webinar Benchmark Report från 2023, spenderar framgångsrika marknadsförare i genomsnitt 3-4 veckor på att planera och marknadsföra sina webinarer. I Lyckas med Live & Webinar lär jag dig steg för steg hur du gör just det här
Marknadsföra ditt webinar
Du behöver ju också marknadsföra ditt webinar. Det bästa är när du kan kombinera dn marknadsföring av ditt webinar på flera olika sätt. Sociala medier-annonser, SEO, maillista och inlägg i sociala medier.
Enligt en rapport från Demio, kommer 57% av anmälningarna till ett webinar genom e-postmarknadsföring, följt av sociala medier som står för 15%.
Under webinaret
Val av Plattform:
Välj en pålitlig webinarplattform. Zoom och GoToWebinar är bland de mest populära, med Zoom som används av hälften av alla som sänder webinar enligt en rapport från 2023.
Zoom har också fördelen att många av de som deltar på ditt webinar känner igen sig.
När du sänder påverkar.
Val av dag och tid påverkar hur många som deltagare i ditt webinar. Och här gäller det att du känner din målgrupp, dina ideala tittare rejält.
Därför brukar jag hävda att några av de viktigaste lektionerna i Lyckas med Live & Webinar är de där du pin pointar din ideala tittare.
Enligt GoToWebinar, är tisdagar och onsdagar de bästa dagarna för att hålla webinarer, med högst deltagande på dessa dagar. Enligt dem är den bästa tiden på dagen mellan 10:00 och 11:00 lokal tid, då flest deltagare är tillgängliga och engagerade.
Personligen har jag haft allra mest framgång med webinar kl 13:00.
Interaktivitet och Engagemang:
När du får igång engagemanget och interaktiviteten i dina webinar skapar du ju en dialog mellan dig och dina potentiella kunder, vilket också kommer öka deras intresset för dig och dina produkter.
Enligt ON24, använder 92% av marknadsförare interaktiva funktioner som frågor och svar, omröstningar och enkäter i sina webinarer.
Jag hävdar att sänder du live SKA du jobba med interaktivitet och engagemang. Det är en av de saker som avgör hur lönsamt ditt webinar verkligen blir.
Efter webinaret
Jobbet med webinar tar inte slut bara för att du klicka på avsluta i din webinarplattform. Du behöver följa upp det..
Enligt HubSpot, kan uppföljnings-mail öka konverteringsfrekvensen med upp till 25%. I Lyckas med Live & Webinar får du lära dig hur du följer upp dina webinar på bästa sätt. Du får ett beprövat schema som hjälper dig att veta vad du ska skicka när efter ditt webinar.
Webinar fungerar i alla olika branscher.
Enligt en studie av ReadyTalk, har ökar försäljningen rejält när du säljer med hjälp av webinarer:
-
Utbildningstjänster: 35% högre försäljningsgrad
-
Teknik och mjukvara: 32% högre försäljningsgrad
-
Hälsa och wellness: 28% högre försäljningsgrad
Och det finns flera exempel på att även det som brukar kallas detaljhandeln tjänar på webinar:
Beautycounter, ett sminkföretag, använde webinarer för att lansera nya produkter och utbilda sina kunder om ingredienser och användning. Och ökade sin försäljning med 25% efter varje webinar.
Best Buy som säljer teknikprodukter använde webinarer för att utbilda sina kunder om nya produkter och dessutom gav de smarta tips och tricks för hur de kunde användas. Efter att ha börjat sända webinar regelbundet ökade de sin försäljning av de produkter som de presenterade i webinaren med 15%.
Lululemon, som säljer sportkläder, använde webinarer för att presentera sina nya kollektioner och erbjuda träningssessioner online. De ökade sin onlineförsäljning med 30% under veckorna efter varje webinar.
Webinar fungerar!
Webinarer fungerar för företag i alla olika branscher. Jag har hittills inte träffat någon som inte ökat sin försäljning när han eller hon börjar använda webinar på ett bra sätt.
Så vill du öka din synlighet och nå ut till fler, bygga förtroende som ökar din försäljning då ÄR webinar för dig.
När du kan planera ,marknadsföra ditt webinar på ett effektivt sätt och skapa engagerande sändningar kan du också maxa dina resultat. Vi vill ju alla nå våra drömmar. Eller hur?!
Vill du ha min hjälp att ta nästa steg för dig och ditt företag så hittar du mer information om Lyckas med Live & Webinar här.
0 kommentarer
Lämna en kommentar
Vänligen logga in eller registrera dig för att skriva en kommentar