2025 - Vad händer med med video och digital marknadsföring?
LÄNKAR SOM NÄMNS I AVSNITTET
@Stockholm Pixelhouse på Instagram
Framtidens digitala marknadsföring:
Video, livevideo och webinar 2025
Video har redan tagit en självklar plats i digital marknadsföring, och 2025 ser det ut som att vi bara kommer få ännu fler spännande möjligheter. Från korta, autentiska videor till AI-drivna lösningar och interaktiva live-sändningar.
Här är de stora trenderna du bör ha koll på!
1. Video: Korta och äkta format dominerar
Under 2025 kommer korta videor som TikTok, Instagram Reels och YouTube Shorts fortsätta att växa. De här korta lättillgängliga formatet är perfekt för att skapa nyfikenhet och engagemang, och få din målgrupp att hitta dig. Men längre videor har fortfarande sin plats – så länge de är engagerande och välproducerade.
Ett stort fokus kommer bli att skapa autentiska videor. Publiken vill se verkliga människor och äkta berättelser snarare än polerade ytor. Adam Mosseri, VD för Instagram, har till och med sagt att han ser stor potential i 60-90 sekunder långa välgjorda videor som berättar en historia.
Tips:
Utvärdera dina videor. Mät engagemang – gillningar, delningar och kommentarer – för att förstå vad som fungerar och vad som behöver justeras.
2. AI tar videoproduktionen till nästa nivå
AI kommer spela en stor roll i hur vi skapar och anpassar videoinnehåll 2025. Verktyg som använder AI kan snabbt skapa personligt anpassade videor för olika kundgrupper, analysera publikdata och ge rekommendationer om vilka videor som kommer att fungera bäst.
Men AI är inte här för att ersätta kreativitet – snarare stärka den. Med AI kan du fokusera på det som verkligen gör skillnad: budskapet och berättelsen.
3. Livevideo: Interaktivitet och närhet
Livevideo är ett av de mest engagerande formaten, och 2025 ser vi en växande trend mot ännu mer interaktivitet. Frågor, quiz, omröstningar och till och med spel i realtid kommer göra livesändningar ännu mer engagerande tror jag.
En trend som redan är stor i Asien och som börjar nå oss är live commerce, där produkter säljs direkt under livesändningen. Det här är ett fantastiskt sätt att skapa en nära relation till kunder samtidigt som du visar upp dina produkter.
Tips: Använd livevideo för att skapa interaktion och bygga förtroende med din publik. Tänk på att livevideo kan bli ett komplement till eller rent av kan ersätta webinar i vissa fall.
4. Webinar: Information och automation
Webinar är redan en viktig del av digital marknadsföring, och framöver kommer deltagarna att förvänta sig ännu mer genomtänkt och engagerande innehåll. Ju mer vana vi blir. Desto mer ökar våra krav.
On-demand-webinars alltså Evergreen webinar kommer också bli populärare. Men det betyder inte att livekänslan måste försvinna. AI kommer kunna hjälpa oss att skapa hybridupplevelser som kombinerar inspelade och live-element på ett sätt som känns äkta.
Fakta: Enligt Airmeet förväntas marknaden för webinars och virtuella event tredubblas till 2025. Webinar är galet effektivt.
5. Personalisering & äkthet kommer vara viktigt inom digital marknadsföring
2025 kommer marknadsföring handla allt mer om att skapa personligt anpassat och ärligt innehåll. Konsumenter vill känna att ett budskap är riktat direkt till dem och att det finns äkta värderingar bakom varumärket.
Sociala medier utvecklas allt mer till att fungera som sökmotorer. Att sökoptimera innehållet på plattformar som TikTok och Instagram blir viktigare än någonsin.
Summering
2025 är året då video, livevideo och webinar tar digital marknadsföring till nya höjder. Och där vi kommer få än mer hjälp av AI.
Kom ihåg – det är alltid jobbet du gör bakom kulisserna som leder till magiska resultat.
Vad tror du om 2025? Vilken trend ser du fram emot mest? Lämna en kommentar eller dela dina tankar med mig på Instagram (@stockholmpixelhouse).
0 kommentarer
Lämna en kommentar
Vänligen logga in eller registrera dig för att skriva en kommentar