Vad är ditt varför?
LÄNKAR SOM NÄMNS I AVSNITTET
APPLE PODCAST • SPOTIFY
Vad är ditt varför?
Varför gör du just det du gör?
När du har stenkoll på ditt varför är det så mycket
i ditt marknadsföringsarbete som faller på plats.
I det här avsnittet gör vi en övning tillsammans både för dig
och för dina kunder som jag har sett så många bli hjälpta av.
#218 • VARFÖR GÖR DU DET DU GÖR?
Varför gör du det du gör? Vad är det som driver dig?
Till min nya webbutbildning Sälj mer med Video som precis har stängt dörrarna så finns det en bonusmodell, en grupp lektioner som jag kallar Få grunden på plats som deltagarna som anmält sig till utbildningen har fått direkt när de har anmält sig. För att just göra bas jobbet. Få grunden på plats helt enkelt.
För det är precis samma sak med planeringar och kampanjer som med så mycket annat. Är inte grunden bra så blir det inte bra.
Du behöver ha en ordentligt stadig grund att stå på när du jobbar med digital marknadsföring och social selling.
Och jag skulle säga att du behöver också jobba med ditt mindset. För det kan vara super jobbigt att lansera eller hålla en kampanj. Inte minst psykiskt.
Kommer det gå? Det är mycket att hålla reda på. Du ska bemöta kunder och samtidigt dela med dig av massa kunskap och inspiration. Och om du hamnar i att din lansering inte riktigt går som du hade planerat så är det så viktigt att du vet EXAKT Varför du gör det du gör. Då kommer du orka driva på.
Det gör det också mycket lättare att prata med dina kunder. Det gör det lättare att veta VILKEN av alla dina idéer du ska driva vidare.
När du har benkoll på ditt varför blir det så mycket lättare.
7 LEVELS DEEP
Så i det här poddavsnittet tänker jag att vi ska göra en övning som finns inne i min helt nya kurs. Men det är inte jag som har kommit på den. Jag hade gärna tagit på mig äran men det kan jag inte.
Jag tror att det är en man vid namn Joe Stumpf, en amerikansk business coach som har skapat den här övningen. Han sägs göra den här med sina klienter Och han kallar övningen för som han kallar 7 levels deep.
Första gången jag hörde talas om den här övningen var när jag och copywritern Lena Zetterberg Björck höll en utbildning tillsammans. Content Camp En utbildning som var sååå kul att hålla. Vi var på en kursgård i Småland. Ödevata. Och vi jobbade med en tight grupp under ett par dagar och allt handlade om att skapa innehåll. bra innehåll. Lena Zetterberg Björk är en magiskt duktig copywriter så hon pratade texter- Och jag pratade om bilder och video.
Lena hade gjort den här övningen tidigare och gjorde den här övningen med deltagarna på kursen.
Och vet du. Du kommer vara helt säker på när du har gjort den här övningen rätt. När du har kommit till slutet - för det kommer känns i hela kroppen. Bare with me här. jag vet att det här kan låta lite kosntigt. Men du kommer känna ryset.
Och svaret du får här - det kan du skriva upp någonstans och hse till att du ser det. Ofta. När det blir tungt, svårt eller jobbigt. då har du det här svaret att titta på.
Men det här gör inte bara livet lättare när det är tungt. När du vet det - på riktigt - arför du gör det du gr så kommer det bli så mycket lättare att göra allt det som du gör i ditt företag.
När du gör den här övningen kommer du få så mycket klarhet.
och gör ALLA steg i den här övningen som består av 7 steg 7 levels deep
Så här går övningen till.
Du ska egentligen bara svara på 7 frågor: Eller egentligen är det 1 fråga om och om igen.
Ta fram papper och penna. För jag vill att du skriver ner varje svar du får. Och du behöver inte visa det här för någon om du inte vill. Så se till att du svarar ärligt varje gång.
ÖVNING
1. Varför gör du det du gör?
2. Varför är det du skrev så viktigt för dig?
3. Varför då?
4. Varför då?
5. Varför är det viktigt?
6. Specificera. Varför det är viktigt för dig att: …(svaret från fråga 5)….?
7. Varför?
Här har du ditt svar på Varför. Om inte - fortsätt tills det känns i hela kroppen att du har hittat ditt varför.
Och sen när du har gjort det här för dig själv så kan du svara på samma frågor igen. Åt din din ideala kund
VAD ÄR DIN IDEALA KUNDS VARFÖR
1. Varför ska din ideala kund köpa din vara eller tjänst?
2. Varför är det viktigt för honom/henne? Vad kommer det att göra?
3. Varför då?
4. Varför då?
5. Varför då?
6. Specificera. Varför är det viktigt för kunden att: …(svaret från fråga 5)…..?
7. Varför då?
Så om du svarar på de här 7 frågorna med din ideala kund i tanken så tror jag att det blir klart för dig hur du ska kommunicera när du pratar om dina varor och tjänster.
Skriv upp båda svaren. Både ditt varför och din kunds varför på varsin post-it lapp och sätts dem på skrivbordet.
ÖVRIGA LÄNKAR :
Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video
Instagram: @Stockholm Pixelhouse
Threads: @Stockholm Pixelhouse
LinkedIn: @heleneaberg
TikTok: @heleneaberg
Facebook: @Stockholm Pixelhouse
Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse
Hemsida: www.pixelhouse.se
PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN
Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor.
TYCK TILL & PRENUMERERA
Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt!
/Helene
0 kommentarer
Lämna en kommentar
Vänligen logga in eller registrera dig för att skriva en kommentar