Tiden det tar att få effekt i sociala medier

tid_omslag

LÄNKAR SOM NÄMNS I AVSNITTET
Avsnitt 58 • Batcha video - spara tid på att göra mer 

Pixelpodden - en podd om video

Digital Entreprenherpodden - 128 Helenes lärdomar från att ha sålt 1000 onlinekurser

Smartbizz.se Linda Björck - Vertygen du behöver för att planera och schemalägga inlägg till sociala medier

APPLE PODCAST  •  SPOTIFY

 

Lägger du din tid på rätt saker? Och lägger du tillräckligt mycket tid på rätt saker för att få ett resultat? 

Om du ska få mer spridning i sociala medier, så att de som vill ha och
behöver dina varor och tjänster hittar dig och väljer dig när de ska handla,
behöver du jobba kontinuerligt med din digitala marknadsföring.

Möjligheterna finns där gratis för alla.
Alla som lägger ner tid och ser till att skaffa sig
kunskapen kommer lyckas. Det är jag övertygad om.


Hur mycket tid du behöver lägga beror förstås på flera olika faktorer.
Var du är nu, vad du har för mål,hur mycket kunskap du har.

I det här avsnittet får du ett konkret förslag på hur du ska fördela din tid på sociala medier. 

Maximera Din Tid för Framgångsrik Digital Marknadsföring

De stunderna jag gillar allra mest med sommaren är när känslan av att jag har all tid i världen infinner sig. När det känns som om dygnet har fler än 24 timmar. När vi hinner ha de där extra långa samtalen och tiden på något sätt räcker till. Visst är det underbart?!

sommarnatt

Tid är en Dyrbar Resurs

Vi företagare ser tid som den mest dyrbara resursen. Det går inte att köpa mer tid på Coop. Visst, du kan anställa någon och få mer tid själv, men då behöver du också få in pengar till hens lön. Extra tid går helt enkelt inte att få. Och även om många försöker få det att se ut som att de inte alls jobbar, att de spenderar all sin tid på exotiska stränder eller spännande städer medan pengarna rullar in, så är det nästan lite skrattretande. För allt det där innehållet de skapar till sociala medier tar tid. Att ta hand om sina kunder tar tid. Att skapa produkten, oavsett vad det är de säljer, tar tid. Det självspelande pianot finns helt enkelt inte.

Använd Tiden Rätt

Du kan göra mer av din tid. När jag blev intervjuad av Jennie Jonsson i Digital Entreprenherpodden, använde hon uttrycket "Stay Close to The Money" som ledstjärna. Att använda tiden rätt och lägga tid på rätt saker.

entreprenher1000kurser

Jag gillar också det amerikanska uttrycket "work smarter, not harder". För att vi företagare ska hinna med allt måste det vi gör vara effektivt och fungera. Och det är därför jag älskar att jobba med video i alla dess former - det fungerar.

Kontinuitet och Strategi i Digital Marknadsföring

För att bygga upp ditt varumärke och få mer spridning, så att de som verkligen vill ha och behöver dina varor och tjänster hittar dig och väljer just dig, krävs kontinuitet. Du behöver en strategi och målmedvetenhet. Digital marknadsföring kräver en hel del kunnande. Möjligheten finns där gratis för alla. Alla som lägger ner tid och skaffar sig kunskapen kommer att lyckas. Det är jag övertygad om.

Hur Mycket Tid Behöver Du Lägga?

Om du inte är tillräckligt aktiv på sociala medier eller andra digitala kanaler idag, riskerar du att missa en stor del av dina potentiella kunder. Det kan kännas märkligt att lägga massa tid som du inte får betalt för på att marknadsföra dig. Men när du ser resultatet, kommer allt att falla på plats.

Hur mycket tid du behöver lägga beror på flera faktorer. Var du är nu, vad du har för mål, hur mycket kunskap du har, och så vidare. Men undersökningar visar att du behöver lägga ungefär 10 timmar i veckan på digital marknadsföring för att få ett riktigt resultat av det. För vissa låter 10 timmar jättelite och för andra ouppnåeligt mycket.

Effektiv Tidsanvändning

Om du idag lägger en eller ett par timmar per vecka men inte får det resultatet du vill ha, så är det bortkastad tid. Tid är det mest dyrbara vi har. Se till att spendera din tid effektivt och klokt, på det som gör skillnad och fungerar.

Jag skulle säga att om du är företagare och på allvar vill nå fler nya kunder, underhålla de kunder du redan har och öka din försäljning, behöver du lägga ungefär 10-15 timmar per vecka på din digitala marknadsföring. Detta inkluderar tid för att skapa innehåll, schemalägga och posta inlägg, hålla livesändningar, interagera med följare och tittare, och analysera resultat.

Fördela Dina 10 Timmar

Hur du fördelar tiden är förstås helt upp till dig 😀 Men här är ett förslag:

  1. Innehållsskapande (5 timmar i veckan): Spela in videor, skriv inlägg och redigera bilder. Du kan batcha ditt innehåll för att spara tid. Lyssna på Avsnitt 58 av Pixelpodden - en podd om vodeo • Batcha video - spara tid på att göra mer  för fler tips.

    batchaVideo_omslag

  2. Analysera Resultat (1 timme i veckan): Titta på siffrorna och optimera ditt innehåll baserat på vad som fungerar bäst.

  3. Planering och Strategi (2 timmar i veckan): Använd verktyg som Hootsuite, Buffer eller Trello för att schemalägga och planera ditt innehåll. Läs mer om schemaläggningsverktyg på Smartbizz.se Linda Björck - Vertygen du behöver för att planera och schemalägga inlägg till sociala medier

  4. Interaktion med Följare (2 timmar i veckan): Svara på kommentarer, skicka meddelanden och delta i diskussioner. Den här interaktionen är otroligt värdefull.

Avslutning

Genom att vara konsekvent och använda din tid smart, kommer du att se förbättringar i din räckvidd och ditt engagemang. Investera tid i din digitala marknadsföring och särskilt i video. Det är ditt engagemang och din autenticitet som kommer att göra den stora skillnaden.

 

 

Använd Video för att Bygga & Stärka Ditt Personliga Varumärke
Vad Du Säljer och Vem Du Säljer Till:

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!