7 frågor som hjälper dig att lyckas med din marknadsföring

7frågor_omslag

LÄNKAR SOM NÄMNS I AVSNITTET:
Bli Bekväm Framför Kameran  RABATTKOD: SOMMAR

Avsnitt 207 • Syns du inte - finns du inte

APPLE PODCAST  •  SPOTIFY

 

När du kan svara på 7 viktiga grundfrågor kommer det vara lättare att både nå ut till fler och även sälja mer. 

De här frågorna är även kända som de journalistiska frågorna. 

De 7 frågorna du bör kunna svara på är:
Varför, Vem, Var, När, Vad, Hur, och Vilket resultat. 

I allt jag gör; Alla videos, poddavsnitt, mina utbildningar använder jag mig av de här 7 grundfrågorna.


7 viktiga frågor som hjälper dig att lyckas med din marknadsföring 



När du har ett tydligt svar på de 7 viktiga grundfrågorna, även kända som de journalistiska frågorna kommer du öka dina möjligheter att lyckas med din marknadsföring och dina videos rejält. 

I det här avsnittet av Pixelpodden - en podd om video får du en genomgång av alla 7 och vilka svar du behöver hitta. 
Varför, Vem, Var, När, Vad, Hur, och Vilket resultat. 

I allt jag gör, i alla videos, de här poddavsnitten, i mina utbildningar använder jag de här 7 grundfrågorna.

De kommer finnas med i  kommande utbildning Sälj mer med Video som kommer i september. 

De fanns i allra högsta grad med när jag skapade utbildningen Bli Bekväm Framför kameran.

Just Bli Bekväm Framför Kameran har förresten just nu ett riktigt bra sommarerbjudande! 
Om du använder kampanjkoden: Sommar får du ett riktigt bra pris just nu! 

Gå till
pixelhouse.se/kamera och sen på anmälningssidan så fyller du i kampanjkoden Sommar så får du ett riktigt riktigt bra sommarerbjudande på den här utbildningen nu under sommaren. 


De 7 grundfrågorna frågorna.

Varför? 

Det finns hela 3 olika varför att hålla koll på när du jobbar med digital marknadsföring. 

Det första är Ditt varför. Ska du lägga allt det här jobbet så vill du ju veta varför du gör det du gör. Då är det också så mycket lättare att det blir gjort över huvud taget

Sen är det ju också dina kunders varför. Varför ska de använda dina varor och tjänster över huvudtaget? Vad är det för hjälp de får av dem? 

Å det tredje varför - Varför ska vi använda video i vår marknadsföring? 

De två första varför måste du svara på själv. Det här tredje kan jag hjälpa dig med här och nu. 

Video är ett galet kraftfullt verktyg som engagerar, videoformatet är det mest engagerande sättet att kommunicera med våra följare och våra potentiella kunder.
Video är perfekt nrä du vill. utbilda din publik eftersom du lätt kan visa saker  och du kan dessutom snabbt berätta en historia som tar tag i tittare eftersom du har både ljud, bild, grafik att jobba med. Tittaren tar till sig allt parallellt och rätt använt har du näst intill en harry potter-trollstav här… .

Video och inte minst livevideo i form av livesändningar i sociala medier och livesända webinar ger dig möjligheten att  bygga både relationer och få förtroende på ett sätt som text och bilder helt enkelt inte kan matcha. En studie visade att företag som använder video växer 49% snabbare i intäkter än de som inte gör det.

Gissa varför jag tycker att det är så kul att jobba med det här. Det är så effektivt. Och sen är det roligt att skapa också. Win Win.

 

Vem?

Vem är din målgrupp? Denna fråga är fundamental. För att skapa effektiva videor måste du veta vem du pratar med. Är det småföretagare, marknadschefer eller kanske tekniska specialister?

Det är först när du känner dina kunder, när du känner din ideala tittare som du kan skräddarsy ditt innehåll och få tittaren att känna Åh exakt det där behövde jag just nu,

Det är ofta när deltagarna på mina utbildningar verkligen gör jobbet att definiera och förstå sin målgrupp som de riktiga genombrotten med video och livesändningar kommer.

I alla mina utbildningar har jag haft lektioner som handlar om att ta fram sin ideala tittare. Att lära känna sin målgrupp. Och gissa om de kommer finnas med i min nya utbildning Sälj mer med Video i höst? Japp du gissade rätt.

Det är omöjligt att skapa en strategi och en innehållsplan och en metod för att nå ut till fler och också sälja mer utan att känna sin ideala tittare. Så det kommer finnas med i en grundläggande modul som släpps före hela utbildningen startar i september. 

 

Var?

Var publicerar du din video? Det vet du först när du känner din ideala tittare. För det spelar inte så stor roll vilka sociala medier du gillar. Du behöver ju finnas där dina ideala tittare finns. Till exempel om din målgrupp finns på LinkedIn, se till att fokusera på att publicera dina videos där.

 

När?

När ska du publicera din video? Timing är allt. För optimal räckvidd måste du veta när din målgrupp är mest aktiv. Så du jag fortsätter tjata om din ideala tittare. Ska din video finnas där lagom till att folk dricker sitt morgonkaffe eller under lunchrasten? 

Och det som är så bra med just digital marknadsföring är ju att du kan få  statistik och analyser och ta reda på allt sånt här. 

 

Vad?

Vad ska ditt budskap vara? Ditt innehåll måste vara relevant och värdefullt för din målgrupp. Men också för dig.

För som jag har sagt så många gånger förut här i Pixelpodden - en podd om video. Vi skapar inte alla de här videorna för att få likes. Vi skapar det för att förflytta kunderna från a till b. Från att inte känna till dig alls till att bli din kund.

Och då gäller det att du 1 vet mer om vad din kund vill ha och behöver och 2 vad gör för video och innehåll i livesändningar och webinar för att nå hela vägen fram

När jag lär ut hur man gör video vill jag lära ut hur man skapar innehåll som inte bara informerar utan också inspirerar till handling. Som förflyttar din potentiella kund från att inte ha en blekaste aning om vem du är till att hitta dig, lära känna dig, Engagera sig och gilla dig. För förtroende för dig och också anlita eller handla av just dig.

Och här handlar det ju förstås om att de ska lära känna just dig också. Så då behöver du ju synas och höras också. För syns du inte så finns du inte som förra avsnittet här i Pixelpodden - en podd om video hette. Har du inte lyssnat på det - GÖRT!

Avsnitt 207: Syns du inte så finns du inte.


Hur?


Jag får så ofta frågor om vilken utrustning som man ska använda. OCh jag förstår det. Vi måste ju börja någonstans. Men vet du - utrustningen är inte det viktigaste. Det är hur du använder den som är det viktiga.

Hantverket att skapa video. Och nu när vi kan skapa video med hjälp av AI kommer de som kan hantverket och kan kombinera det i AI slå alla andra på fingrarna snabbt. 

Och här är det ju också så att olika typer av video kräver olika sätt att jobba.  I inspelad video kan du använda manus och klippning för att se till att ditt budskap är tydligt och effektivt. I en livesändning är interaktionen med publiken en nyckelfaktor, och webinars erbjuder en djupdykning i ämnen där du kan demonstrera din expertis.


Vilket resultat?

Vilket resultat är också en dubbel fråga.
1 är vad vill du uppnå för resultat? När du har ett tydligt mål är det så mycket lättare att nå det.

Oavsett om det handlar om att öka försäljningen, bygga varumärke eller få fler följare, måste du ha en klar bild av vad du vill uppnå. 

Det är först då du kan svara på fråga 2 i samma fråga Vilket resultat.

När du lära dig att utvärdera dina videos, dina livesändningar och dina webinar så kommer det göra underverk. För du ska ju förstås göra mer av det som fungerar och twista det som fungerade mindre bra.

Och det här är en never ending story. Ju mer du jobbar med det här. Ju mer lär du dig. Och det gör också att du inte kan ha några misslyckade inlägg eller misslyckade livesändningar eller webinar. Du kan bara få lärdomar. Visst låter det bra? 


Allt blir tydligare och enklare när du använder de 7 viktiga grundfrågorna; Varför, Vem, Var, När, Vad, Hur, och Vilket resultat i din videomarknadsföring. 
Det hjälper dig att skapa mer strukturerade, mer engagerande och mer effektiva videos. Oavsett om det är inspelade videos eller livevideo. 



ÖVRIGA LÄNKAR : 

Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

Instagram: @Stockholm Pixelhouse 

Threads: @Stockholm Pixelhouse 

LinkedIn: @heleneaberg 

TikTok: @heleneaberg 

Facebook: @Stockholm Pixelhouse

Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

Hemsida: www.pixelhouse.se


PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor. 


TYCK TILL & PRENUMERERA 

Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt! 

/Helene



Syns du inte - finns du inte
Använd Video för att Bygga & Stärka Ditt Personliga Varumärke

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!