Att göra video till flera olika sociala medier

olikaPlattformar_poddomslag

LÄNKAR SOM NÄMNS I AVSNITTET:
Avsnitt 192 • Så här lång ska din video vara 


APPLE PODCAST  •  SPOTIFY

 

Många gånger vill vi vara så effektiva att vi förstör för oss själva.
Det finns smarta sätt att jobba och det finns andra sätt...
Att posta samma video på ALLA sociala medierplattformar kan dessvärre tillhöra de andra sätten. 

 

#206• Att göra video till flera olika sociala medier 


Det är ju ingen hemlighet att konkurrensen för att nå ut via sociala medier och all annan digital marknadsföring har blivit hårdare.  

Det kräver mer än att “göra en video” för att nå ut.

Video är det som får mest spridning digitalt. Därför är det också det som många vill göra. Men helt ärligt. Det är få som gör det bra. Det kan kännas omöjligt att nå ut för att det finns så många videos. Men när du lär dig att göra bra video så kommer det vara dina inlägg tittarna dras till 


Men du behöver förstås kunna skapa engagerande videos som passar just din ideala tittare. 

Sen behöver ju din video passa just den plattformen som du är på som din ideala tittare är på 

Det är väldigt få videos som funkar lika bra på LinkedIn, Tiktok, Youtube shorts, Instagam Reels, Facebook och Snapchat...

När du gör en video och sen skickar ut den på alla olika plattformar så skulle jag säga till istället för att jobba smart och effektivt så riskerar du att förstöra för dig själv.

Du behöver göra innehåll som fungerar på just den plattformen. Som är anpassat för just den plattformen.

  • innehållsmässigt
  • stilmässigt
  • funktionsmässigt
  • formatmässigt

Våra olika sociala medier skiljer sig år och det här ska vi gå igenom lite i det här avsnittet.

Vad du kan tänka på du jobbar över flera olika plattformar.

Om ditt varumärke, ditt företag finns på flera olika plattformar då kanske den första frågan egentligen ska vara skap du finnas på ALLA plattformar? 

Behöver du finnas på alla plattformar? 

Ger det så mycket extra att du finns på alla de här olika plattformarna eller kan du kanske fokusera på en eller två?  

 

Är det bättre att du gör innehåll till en eller två sociala medieplattformar riktigt bra än att du postar inlägg på sju olika som blir lite halvtaskigt.

Det som händer när du fokusera på en eller två plattformar är att du ser så mycket mer på de plattformarna. Du blir mer på tårna för just de plattformarna. 

Det kommer göra att du gör innehåll som funkar för just de plattformerna och i  del allra flesta fall får du större genomslag om du gör 2 bra än 7 halvtaskigt. .

För det är så stor skillnad mellan våra olika sociala medier även om det är så att det är stående video på Youtube, på Instagram Reels på Facebook Reels och på Tiktok tex  

Rent tekniskt är det samma typ av video. Men det finns ju andra saker som skiljer målgruppen på de olika plattormarna. Även om jag själv tex är på alla de här plattformarna så för mitt företag så fokuserar jag främst på Instagram och Linekdin och till viss del Facebook för det är de här 3 som ger mig störts effekt just nu. Vänta ett halvår så kanske jag säger att det är TikTok och Snapchat som är bäst för mig. Det här kan utvecklas och ändras.

Möt din tittare där den är

Men även om jag är på alla plattformar privat eller även för jobbet så når du mig i olika kontext på olika plattformar. Och därför måste ju din video nå mig på ett sätt som passar med hur jag är och känner mig just där och då. 

De allra flesta av oss går inte till alla sociala medier av samma anledning. Så ditt innehåll behöver vara anpassat för just din kund på just den plattformen 

Och det är precis samma sak när du sänder live. Med vissa streamingprogram kan du ju tex sända live på flera olika plattformar samtidigt Men det blir en plattform som blir huvudplattformen hur du än gör det här skulle jag säga. Enda gångerna jag har sett att det har gett något riktigt extra det är när man tex har en gäst som är stor på en annan plattform. Då kan det verkligen finnas en vits att sända live på bådas huvudplattform samtidigt. 

Men att du ska sända live på din egna profil ensam på LinkedIn Facebook Youtube samtidigt Ja hellre flera olika sändningar då för du pratar olika Eller borde i alla fall välja lite olika ämnen osv om du pratar på Facebook eller om du pratar på LinkedIn.  Det är inte riktigt samma sak så gör det som passar plattformen bäst Då får du bäst effekt av den tiden du lägger ner.

Lär dig plattformen

Så lär dig plattformen du postar och sänder på. Och det gäller både innehåll, utseende, plattformspecifika funktioner, format, Allt. Vissa saker kan absolut fungera på flera olika plattformar och det är ju bara att gratulera de gånger det gör det. men det är oftare det inte är så.

Med det sagt så ska jag erkänna att jag också postar samma sak på LinkedIn och på Instagram ibland. Fast många gånger är det en liknande version du ser om du tittar noga. Jag brukar anpassa mina inlägg till varje plattform.

Plattformsspecifika funktioner

Du kan utnyttja de här plattformsspecifika funktionerna för att få så stor effekt som möjligt på just den plattformen du är på.
Varje sociala medier som vi har har sin egen uppsättning funktioner som gör att ditt innehåll får lite extra spridning eller syns lite mer eller få lite mer effekt och då ska du såklart utnyttja de här.

Om du till exempel använder Instagram då ska du lägga upp din video i stående format. Här ska du ha korta klipp som ska vara snabba det ska gärna vara mycket såna här snabba tips eller behind the scenes eller du kan tisa om din produkt 

Du ska ha text på dina videos men helst inte textad  så som en video kanske är på Youtube Det kan absolut funka det också. Men gärna att texten är lite anpassad så att det känns utseendemässigt som att video att  är gjord för just Instagram.

Instagram är plattformen där det kan vara bra att tänka lite extra på hur det ser ut. Instagram är vår snygga plattform.

Gör du istället videon för LinkedIn då kanske det är jättebra att texten är väldigt ren och att det verkligen ser ut nästan lite som en textad video Eller textat inslag på TV. Stt det ser väldigt rent och lite fyrkantigt ut om man säger så. 

På LinkedIn kan det vara känsligt med effekter och publikfrieri som jag kallar det 

Jag försöker ju ofta undvika just effekter efter som det ofta förtar en del av kommunikationen i en vodeo men ibland kan det ha sin plats. Speciellt på Instgram, Tiktok och Youtube shorts. 

Jag försöker inte härma andra för ger ger inget. Då står det ju definitivt inte ut i mängden. Och jag följer inte trender om de inte pasar mig som handen i handsken. vilket väldigt få gör.

Och textning där tex ett ord dyker upp i taget så att jag tappar all kontakt med dig som tittar om jag pratar rakt in i kameran det kommer jag inte att hoppa på 

Jag kommte inte välja något typsnitt som är omöjligt att lära bara för att det är trendigt heller. 

Jag vill fortfarande göra video som använder videos fördelar på ett effektivt och bra sätt som möjligt. ;Men jag anpassar mig till plattformen som jag postar det på. Så att det har så bra effekt på just den plattformen som det är på.

Format

Och när vi pratar om plattformsanpassning måste vi ju också prata om formatet. Alltså stående, liggande och fyrkantig video.

När vi scrollar bort från en video så gör vi det om den är tråkig för oss, för svår för oss om vi har slagit på ljudet och ljudet är dåligt och om faktiskt förvånade ofta har det visat sig om videon är gjord i fel format för plattformen. Alltså om du har liggande video på Instagram Reels eller du har stående video på LinkedIn som fortfarande inte visar stående video på något bra sätt ens i telefonen.

Mn det här betyder att ´ du behöver anpassa ditt videoformat till att vara optimerat för den plattformen som du är på.

Ska du göra video Youtube flödet alltså inte Youtube shorts då är det liggande video du ska göra.
Göra du för Youtube shorts då är det stående video. Det som kallas porträtt eller 1080x1920. Det är också samma format för TikTok och Instgram reels. och Facebook reels. 

LinkedIn där tycker jag att 4:5-formatet funkar bäst. Dvs de som är lite högre än breda. 1080x1350. och det formatet kan gå även på Facebook. Där funkar faktikst också liggande video fortfarande. Alltså landskap 1920x1080 samma som i Youtubeflödet.
Eftersom formaten är så olika och du dessutom i den bästa av världar anpassar textning och till och med redigeringstempo på din video beroende på var du ska posta den så  Fundera igen; Behöver du vara på alla de här olika plattformarna eller räcker det med att fokusera på en eller kanske två av de här plattformarna.

Och som om det som vi precis gått igenom inte vore nog så avgörs till och med längden på din video av vilken plattform du postar den på.

Jag gjorde i Pixelpodden - en podd om video för tag sen som handlar om hur lång en video ska vara. Det var Neil Patel, dgitala marknadsföring gurun från Storbitannien som hade gjort en diger undersökning om det här.

Längdpåvideo_omslag
Du hittar mer info här. Så här lång ska din video vara. 

Så i den bästa av världar så skräddarsyr du både videolängd och format, utseende och innehåll för att passa plattformen. 

På Facebook så autostartas tex videon. Här vill du ha snabba videos som direkt fångar in dig. och visst även på Youtube vill du fånga in tittaren snabbt. Men här ska tumnagelbilden locka tittaren till att klicka på videon. Och här kan en video tex vara upp mot 5-7 minuter lång. Här har vi ju ofta sökt efter det som vi tittar på. Så då är vi i ett helt annat mode när vi tittar. 

När du lär dig hantverket och strategin bakom en lyckas videomarknadsföring så händer det massor med spännande grejer 

 

Effektiv tid


Visst, det kan ta lite tid att göra video. Men jag tänker så här när jag funderar på vad jag lägger min tid på.

Marknadsföra sig måste alla företag göra. Syns du inte finns du inte brukar det ju heta. Och om du ska nå ut genom bruset och dessutom få mer effekt än några likes och kommentarer. Vi vill ju ha resultat i ditt företag också. Inte bara på sociala medier. 

Så när jag ska lägga tid på att marknadsföra mig vill jag lägga den tiden på det som ger störst effekt. Jag vill jobba smart. Och att det dessutom är kul är ju en riktigt bra bonus eller hur? 




ÖVRIGA LÄNKAR : 

Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

Instagram: @Stockholm Pixelhouse 

Threads: @Stockholm Pixelhouse 

LinkedIn: @heleneaberg 

TikTok: @heleneaberg 

Facebook: @Stockholm Pixelhouse

Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

Hemsida: www.pixelhouse.se


PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor. 


TYCK TILL & PRENUMERERA 

Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt! 

/Helene




Magisk kombination för marknadsföring & sälj
Syns du inte - finns du inte

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!