Att göra podd - Lärdomar av över 200 avsnitt och tankar om videopodd

podd_omslag

LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video 
Med VIDEOVECKA veckan efter midsommar 🌸

Poddbean - Poddhotelle jag använder


Min mail: helene@pixelhouse.se

Instagram: @stockholmpixelhouse

LinkedIn @Helene Åberg


Avsnitt 200 av Pixelpodden - en podd om video 

Avsnitt 164 av Pixelpodden - en podd om video 

 

Det här avsnittet är ett önskeavsnitt från flera olika lyssnare till Pixelpodden - en podd om video. 

Att göra podd och hur jag gör den här podden.

Att jag inte har pratat om det tidigare, trots att det är flera som har önskat just det här ämnet, är för att det inte handlar om video.

Men det går ju förstås att göra en videopodd också. Det har kommit starkt i år 

Men då kommer nästa men. Jag vill prata om sånt som jag gjort själv. Där jag redan har gjort alla misstag så att du slipper göra dem. Det gäller både här i podden och i mina webbutbildingar. Och jag har ju ingen videopodd. Än. Men jag planerar på att lägga till video till den här podden i höst. 

Så i det här avsnittet delar jag mina tankar om att starta en videopodd och berättar om hur du gör en vanlig podd. Erfarenheter och lärdomar från över 200 avsnitt av Pixelpodden - en podd om video. 




Önskeavsnitt - Att skapa en podd

Många av de avsnitt som finns här i Pixelpodden - en podd om video finns eller handlar om just det de handlar om på grund av att du som lyssnar har hört av dig till mig via mail eller via DM på Instagram eller i facebookgruppen som heter precis som podden Pixelpodden - en podd om video och önskat avsnitt, önskat ämnen som du vill att jag ska ta upp här i podden. 

Det finns ett av ämne som har önskats flera gånger faktiskt, men som jag ändå aldrig har pratat om här i podden. 


Hur man gör podd. 

Anledningen att jag inte har pratat om det trots att det är flera som har önskat just det här ämnet är det handlar ju inte riktigt om video. Podd är ju inte video och Pixelpodden är ju en podd om video 

Men. Du kan ju också göra videopodd och är det någonting som har kommit starkt i år 2024 så är det ju just videopodd

Men då kommer ett men till. Jag vill ju gå först. Om jag pratar om någonting här podden eller om det är någonting jag lär ut i mina webbutbildningar, så är det alltid saker som jag har gjort själv Jag skulle aldrig hålla en utbildning om någonting som jag inte har gjort själv eller hjälpt andra att göra. Alltså gjort åt kunder. 


Jag vill kunna det jag pratar om.

Jag vill inte prata om det som jag bara har läst om. Jag vill prata om det och lära ut det som jag verkligen kan grundligt. På riktigt. Det som jag vet fungerar. Där jag redan har gjort misstagen så att du slipper göra dem 

Men eftersom det är så många som har önskat att jag ska göra ett avsnitt om just podd och jag är själv väldigt nyfiken på videopodd så tänker jag att jag ska berätta hur jag gör podd idag och så ska jag dessutom dela en del av mina tankar om hur mina tankar går för att utveckla Pixelpodden en podd om video framöver. Där video är en en del av tankarna. 


4 år och över 200 avsnitt

Jag har haft min podd nu i nästan precis fyra år.

Trailern till Pixelpodden - en podd om video skapades den 29 maj 2020 och första avsnittet kom den 4 juni samma år.  

Sedan dess har jag publicerat över 200 avsnitt. Det här är avsnitt 204. 

Vi hade ju 200 avsnitt fest här i Pixelpodden - en podd om video för jag inte allt för längesen och gar du inte lyssnat på det avsnittet än avsnitt 200 där Angelica Henriksson från yogaprenörpodden Jill Nykvist från solopreneurpodden och Malin Hammar Blomvall från The brand expert podcast och jag pratar om just att podda. Vi pratar också om att hålla webinar. Och så firar 200 avsnitt av Pixelpodden - en podd om video tillsammans 

omslag 200

Du hitta det avsnittet på pixelhouse.se/avsnitt200.


Välja ämne och fokus

När jag bestämde mig för att jag skulle börja podda så bestämde jag mig för att jag ska prata om video i den här podden. Inget annat. 

Jag har inte hållit det löftet till mig själv till 100% För jag tex haft en specialserie om grunderna i digital marknadsföring. Där jag går ingeom hemsidan, maillista, sociala medier, seo, utvärdering, att synas hela paketet för att nå ut. det är avsnitt 164 - 170.

Så jag har gjort några få resor utanför videområdet.  Men jag pratar om video en hel del i den serien också. Jag kan ju inte låta bli. 🤗


Men grunden här i Pixelpoddn - en podd om video är som namnet antyder en podd om video.  

Och det här gör ju att det lättare för dig som lyssnar och förstå vad du får här i Pixelpodden - en podd om video och det är lättare för mig att komma på vad jag ska göra podd om. 

För det är faktiskt inte så att det begränsar. Snarare att det hjälper dig när du har ett specifikt ämne som ramar in. För kan du göra avsnitt om allt - så kan det vara svårt att veta vad av allt du ska välja. 


Innehållet är viktigast

För viktigast av ALLT när det kommer till poddavsnitt är exakt samma sak som när det handlar om video - att innehållet är något som personen som ska se din video och hör din podd är intresserad av och vill höra. 

Många gånger när jag får frågor om att skapa pod så handlar det om mikrofonen, inspelningsteknik,  Poddhotel, marknadsföring jag allt annat än innehållet. Men som sagt innehållet är ju det viktigaste av allt 

Mitt mål när jag gör mina avsnitt att jag ska hålla mig så hur relevant som det bara går för dig som lyssnar på podden 


Jag vill att du ska få nyheter Jag vill att du ska få om världsbevakning och kunskap
Jag vill att du ska bli inspirerad att du ska få berättelser och historier som du kan använda dig av för att inspireras och också lära dig av. 

Så jag vill vara din inspirationskälla och kunskapsbank när det kommer till Video i digital marknadsföring. 


Så mitt tips är att skapa en podd där du har hittat en nisch, en målgrupp och en ideal lyssnare. 


Och när du vet vem som lyssnar och vad han eller hon vill eller behöver höra inom det området du har valt att prata om i din podd så är det så mycket lättare att komma på innehåll.  


12 avsnitt är en smärtgräns för många

Innan jag startade den här podden för fyra år sedan satte jag mig skrev jag ner 52 avsnittsidéer. Eller rubriker var det mer. Så när jag spelade in det fösta avsnittet hade jag 52 idéer som jag skulle kunna prata om i ungefär en kvart 20 minuter var. 


Jag hade alltså idéer för 1 år framåt.

Anledningen att jag gjorde så här var för att jag hade läst att de allra allra flesta poddar som startas kommer inte över 12 avsnitt.

Om du är kontakt med mig på LinkedIn och om vi var kontakter för 4 år sedan så finns det en liten möjlighet att du minnas att namnet på den här podden egentligen var tänkt att vara Videopodden.

Men bara ett par veckor innan jag startade min podd så var det en norrman som startade en podd med just namnet videopodden. Jag hade inte en enda idé om namn för jag hade varit så inställd på att den skulle heta just videopodden. Så jag startade en omröstning på LinkedIn och det blev Pixelpodden - en podd om video. Norrmannens videopodden blev dock just en sån där podd som jag pratar om här så aldrig kom över 12 avsnitt. Det blev 7 bra avsnitt sen kom det inte ut fler. 


Det är en hel del jobb med en podd. Det kan låta enkelt men det tar tid. Som allt annat så är det inget självspelande piano utan det tar tid. En hel del tid. Men det är också väldigt roligt och givande. Annars hade jag ju aldrig fortsatt. Jag har ju precis påbörjat mitt 5e podd år….

Nästa år vid det här tiden då har vi 5-årskalas. Visst lyssnar du då? 


Hur ofta ska du podda? 

Du behöver bestämma postningstakt. Hur ofta ska du komma ut med ett avsnitt? Jag släpper ett poddavsnitt varje onsdag. Ett avsnitt i veckan.

Du kan också släppa ett avsnitt varannan vecka.

Sveriges största podd om Digital Markandsföring, med Tony Hammarlund släpper just ett avsnitt varannan vecka. Medan Sveriges största podd inom näringsliv Framgångspodden med Alexander Pärleros släpper 2 avsnitt i veckan och har 2,5 miljoner lyssnare varje månad. Imponerande och inspirerande!

De här är båda intervjupoddar Tony Hammalund och Alexander Pärleros intervjuar gäster i sina poddavsnitt. Och det är definitivt ett sätt att få fler lyssnare. Då kommer ju både du och gästen att sprida och locka till sig lyssnare till avsnittet. 

När jag tittar på den 10 mest lyssnade avsnitten av den här podden sedan jag startade den så är 5 av 10 avsnitt intervjuavsnitt.

Men allt handlar ju inte om antalet lyssnare. Det handlar ju också om rätt lyssnare och vad ditt mål är med din podd.

Varför gör du podden? Är det för att dina lyssnare ska lära känna dig? Ja då är det kanske inte en intervjupodd som är det bästa. Men det kan ju finnas andra anledningar och huvudsyften och då kanske intervjupodd är exakt det du ska göra. 


Så fundera på VARFÖR du vill göra en podd. 




Tankar om Videopodd

Du kan göra en podd som går att lyssna på. Och du kan göra en videopodd där du kan spela in dig själv eller dig och en gäst när du spelar in själva poddavsnittet och gör detta som en video som du postar på till exempel Youtube eller din hemsida. Du kan visa den i vissa av poddapparna och tittarna får ännu en kanal för att få ännu mer kontakt med dig när du dina intervjuer eller ditt innehåll.

Det kräver ju dock mer jobb. 

Själv har jag varit väldigt sugen på just det här med videopodd ganska länge nu och har funderat väldigt mycket på det.

Jag har landat i att den här podden kommer bli en videopodd i höst.

Anledningen att jag har tvekat är för att det krävs ännu mer jobb att skapa en videopodd mot en vanlig podd. 

Det betyder också att jag behöver lite mer utrustning. För då behöver jag kamera och lampor också.

Jag behöver dessutom fixa mig själv lite och jag behöver också redigera videon vilket tar mer tid än att “bara” redigera ljud. Så det är några steg till.

Jag tänker att prova i ca ett halvår och sen får jag utvärdera om det är värt det här extra jobbet. 

Det som jag funderar på mest just nu om att göra videopodd är att jag kommer behöva ha längre framförhållning när jag ska göra en videopodd än vad jag har behövt ha nu när jag “bara” har en ljudpodd. 

När jag adderar video kommer jag behöva lite mer tid för redigering. Det kommer ta lite längre tid att spela in och förbereda så jag kommer behöva ligga lite mer i framkant.

Jag kan inte sitta tisdag kväll sent och spela in avsnitt som ska ut onsdag morgon för det är fortfarande så att jag vill att podden ska komma ut varje onsdag. 


Nytt namn på podden

I samband med att den här podden blir en videopodd kommer den också byta namn.  Vad det namnet blir det kommer jag inte avslöja riktigt än.

Och även om den här podden kommer byta namn så  kommer innehållet fortsätta fokusera på video i digital marknadsföring.


Men. Om du går in i min Facebookgrupp som tillhör den här podden, som ska få nytt liv igen, så kommer namnet att avslöjas där inom kort. 


Facebookgruppen har ju mer eller mindre legat i träda allt för länge nu. Men nu blir det nystart!  Den kommer få nytt liv. Där kommer du få bonusmaterial, Du kommer få vara med och önska och tycka till om podden. Du kommer kunna ställa frågor och där finns ett nätverk för dig som gillar att jobba med video och vill utvecklas att jobba med video på olika sätt i din digitala marknadsföring. 

Den här facebookgruppen helt gratis att vara med i och här finns ju de som förstår dina frågor om video på riktigt. För de som är med i en grupp på Facebook som handlar om video är ju personer som vill utvecklas bli bättre att göra video precis som du vill.


VIDEOVECKA på gång! 

Och vänta inte med och gå med i den här gruppen för i den här gruppen den som alltså heter Pixelpodden - en podd video på Facebook - där kommer det  hållas en videovecka. 

Det kommer bli som en liten Bootcamp där du får en serie föreläsningar om att jobba med video för att nå ut till fler kunder och för att sälja mer. Allt det här händer veckan efter midsommar.

Den här föreläsningsserien den är för dig som är har kommit igång med din digitala marknadsföring som är på G.
Den är för dig som vill ta nästa steg med hjälp av video. För dig som vill lyckas och som är beredd att göra det där lilla extra för att nå ut till fler.


Podda tar tid 

Och jag ska inte sticka under stolen med att podda tar tid. 

Ska du göra ett poddavsnitt varje vecka. Vecka ut och vecka in så tar det tid och även om jag älskar video så är det är faktiskt ganska skönt och göra en podd där du kan göra den utan att fixa dig, utan att göra dig i ordning. Utan någonting annat än mikrofonen och datorn eller telefonen. 

Det går ganska enkelt när du väl har allting förberett att spela in själva podden och för mig går det ganska snabbt att redigera podd. Men det ska förberedas, innehållet ska planeras och sen du ha shownotes, inlägg som puffar för podden osv,


Så här: 

Först ska du brainstorma innehåll, bestämma vad du ska säga. Antingen du skriver ett manus ord för ord eller skriver ner stödpunkter så blir det oftast bäst om du har tänkt igenom strukturen på avsnittet. Ju mer förberedd du är här. Desto snabbare går det sen att spela in och redigera din podd. 

Sen ska du skriva en text till avsnittet. Den här texten är värd att lägga lite tid på. Jag skapar dessutom ett sådan här blogginlägg på min hemsida för varje avsnitt. Och det är ett toppenbra sätt att få trafik till din hemsida. Så det är värt tiden det tar!

Sen behövs grafik till varje avsnitt och inlägg till sociala medier som hjälper dig att marknadsföra avsnittet och så ska ju poddavsnitten förstås publiceras på dit poddhotell


Poddhotell - min favorit heter Podbean

Jag använder poddhotellet Podbean. Enkelt, smidigt och stabilt. jag minns inte att det har strulat en enda gång under de här 4 åren som jag har poddat nu. 

Ett poddhotell är där du laddar upp dina poddavsnitt som sedan distribueras till de olika poddapparna vi har.

Det finns flera olika poddhotell Libsyn, Acast, Soundcloud och mitt val Podbean.

Libsyn är ett vanligt val. Acast har haft en rejäl marknadsföringkampanj och försökt få över lite större poddar eller poddar som visat att de håller i och håller ut. Jag vet inte hur många förfrågningar jag har fått för att de vill att jag ska gå över till dem. Men jag har stannat kvar hos Podbean. Jag är toppennöjd. Så enkelt. Lättarbetat. Funktionellt och inte speciellt dyrt.

Du får statistik så du ser vad du ska göra mer av. Du ser NÄR dina lyssnare lyssar. Du ser VAR de lyssnar och VARFRÅN. 

Jag har tex upptäckt att jag har en hel del lyssnare i USA. Även om podden är på svenska alltså så har jag flera lyssnare i just USA. 

Är du nyfiken på Podbean som jag använder så hittar du mer info här. Jag kan bara säga att jag är toppennöjd. 

Och det säger kanske sig självt om jag har haft samma poddhotell i 4 år nu att jag är nöjd. 😄 

 

Utrustning

Och du behöver inte köpa massa dyr utrustning för att ha en podd. Men du behöver ha bra ljud. Så du behöver en mikrofon.


Men som alltid när det handlar om  utrustning så handlar ju väldigt mycket mer om HUR du använder den utrustning du har än VILKEN utrustning du har. 

När jag spelar in nu spelar jag in med en Blue Yeti. En USB-mikrofon. Alltså en mikrofon som är kopplad till datorn via en USB kabel.

Jag använder Adobes Audition när jag spelar in och här redigerar jag avsnitten också. Anledningen till att jag använder just det här programmet är för att det ingår i den prenumeration på Adobe sviten som jag har. Men annars kan du använda Garage band, Audacity eller vilket ljudredigeringsprogram som helst. Och Podbean har dessutom en funktion så att du kan spela in och redigera direkt i poddappen. 

När du intervjuar gäster så är nog det allra vanligaste att göra det via Zoom.
Jag tycker att det blir lite mer liv i intervjuerna när man ser varandra. 

Om du jobbar med livesändningar i sociala medier och använder StreamYard så är det också ett bra program att använda för att spela in poddintervjuer. Det har dessutom lite bättre ljudkvalitet än Zoom. Du hittar mer info om StreamYard här

Men som vanligt är ju det viktigaste att du spelar in i en miljö där ljudet är bra.

Jag säger ju ofta när det handlar om video att det spelar ingen roll vilken utrustning du har. Det är viktigare att du kan den utrustning du använder ordentligt och det är precis samma sak här. 

Oavsett vilken mikrofonen du väljer att använda  - se till att du använder den på absolut bästa sätt 


Det handlar inte om vilken utrustning du har utan det handlar om hur du använder den.


Sen måste du också komma ihåg att det absolut viktigaste det är innehållet.
Du ska bara göra det i så bra kvalitet och på så bra sätt så att det blir lätt att ta till sig det som du delar med dig 



Kom ihåg! Gå med i facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video nu när den gör omstart. Där kommer du tex få VideoVeckan första veckan efter midsommar. Ett litet Bootcamp innan sommarledigheten som du sen kan ta med dig och kickstarta hösten 2024 med på allvar. 


Vi ses där! 



ÖVRIGA LÄNKAR : 

Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

Instagram: @Stockholm Pixelhouse 

Threads: @Stockholm Pixelhouse 

LinkedIn: @heleneaberg 

TikTok: @heleneaberg 

Facebook: @Stockholm Pixelhouse

Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

Hemsida: www.pixelhouse.se


PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor. 


TYCK TILL & PRENUMERERA 

Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt! 

/Helene


Behåller du din närvaro och synlighet i sommar?
Magisk kombination för marknadsföring & sälj

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!