Behåller du din närvaro och synlighet i sommar?

Sommar2024_omslag

LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET: 
Workshop 18 juni kl 11:30 • Innehåll som ger resultat

 

APPLE PODCAST  •  SPOTIFY

Så här års är det ju alltid diskussioner om hur man som egenföretagare ska göra med sina sociala medier över sommaren.

Ska du vara ledig? Ta paus och logga ut? Eller ska du köra på som vanligt? Eller något mitt emellan? 


Jag har testat alla varianter de senaste åren. Och kommit fram till att sommaren är en ganska bra tid att få synlighet och nå ut och planerar du lite smart nu så kan du både behålla din synlighet samtidigt som du kan vara ledig och njuta av sommaren. 


#203 • Behåller du din synlighet och din närvaro i sommar?


Så här års är det ju alltid diskussioner om hur man som företagare ska göra med sina sociala medier över sommaren.

Ska du vara ledig? Ta paus och logga ut? Eller ska du köra på som vanligt? Eller något mitt emellan? Jag har testat alla varianter de senaste åren. Och kommit fram till att sommaren är en ganska bra tid att få synlighet och nå ut. 


Konkurrensen är inte lika stor under sommaren som under andra delar av året.

Vi är många som är på sociala medier även när vi är lediga. Men det är färre som postar inlägg. 

Så det jag har kommit fram till från att testa flera olika sätt att förhålla mig till sociala medier under sommarveckorna är att fortsätta posta inlägg även på sommaren. Men inte nödvändigtvis riktigt lika ofta som vanligt. Beroende på hur ofta du postar inlägg en vanlig vecka förstås. Men posta inlägg varje vecka även under sommaren. Och då välja lite lättsammare ämnen är det som verkar fungerar bäst.

En stor fördel med att vara närvarande på sociala medier även under sommaren är att då blir inte heller startsträckan så lång eller så brant när du ska köra igång i höst igen och du har ett försprång gent emot dina konkurrenter. 

 

Planering

Men en hemlighet för att få vara ledig under sommaren och ändå vara närvarande i sociala medier heter planering. För vi behöver ju den där välförtjänta ledigheten också. Eller hur?! 

I mitt medlemskap Maxa med video, som är ett medlemskap för dem som redan har gått min webbutbildning Kommunicera med video i sociala medier och som redan har lärt sig grunderna i att skapa video som gör skillnad för dig och ditt företag. Där hade vi en lång workshop förra veckan med namnet behåll synligheten i sommar. Vi planerade sommaren 2024. 

Jag ska inte hålla en lång workshop här med dig nu. Men du ska få en del av grunderna för att kunna göra jobbet själv. 


Vad gör din Ideala Tittare i sommar? 

Och som så ofta så börjar det ju med din tittare. Vem är din ideala tittare. Vad gör han eller hon på sommaren? Jobbar? Eller är ledig? Det avgör ju vilket mode dina inlägg ska ha i sommar. För det avgörs ju inte av om du är ledig eller inte utan om den som ska se dina inlägg är ledig eller inte.

Sen är det ju också viktigt som alltid att du har koll på vad din ideala tittare har för problem, drömmar och vad du kan göra för honom eller henne vad gäller de här problemen eller drömmarna.

Om din ideala tittare är ledig på sommaren så kanske du vill fokusera mer på drömmarna som du kan hjälpa till att uppfylla. Om din ideala tittare jobbar under sommaren så kanske du ska fokusera på att hjälpa till att lösa problemen. Men det kan ju också vara helt tvärt om. Beroende på din ideala tittare och just din produkt. Det du säljer. 


Sommarens mål

En annan sak som jag tycker underlättar jättemycket när jag ska planera och förbereda så här många veckor som det blir på sommaren är att jag bestämmer mig för vad som är sommarens mål. Och det beror ju lite på hur din strategi i ditt företag ser ut i övrigt.

Är ditt mål att nå ut till nya potentiella kunder under sommaren? Eller är ditt mål att engagera dig med dem som du redan har och fördjupa er relation? Eller är det köpklara kunder du vill ha direkt efter semestern. Har din ideala tittare budget för  att köpa dina varor och tjänster direkt efter semestern?

Om du vill nå ut till nya människor. Få fler personer på din maillista och fler följare i sociala medier under sommaren ja då är det inlägg som gör att du blir hittad som du ska fokusera på. Och beroende på din ideala tittare och vilken plattform han eller hon hänger på så är det ju lite olika typer av inlägg.

Instagram hade jag gjort lättsamma reels som tex svarar på den där vanliga frågan som du ALLTID får (och som du nästan är trött på att svara på). Reels på Instagram är ett format så kan nå långt utanför din egna följarskara och vi behöver tänka mer och mer intressegrupper snarare än följarskara i sociala medier. Och här kan just den här typen av Reels vara toppen.
Syns du dessutom själv i dina videos så bygger du ditt varumärke hela sommaren. Även om du är ledig.

Och även om din målgrupp är på LinkedIn så är det bra att synas på video må Linkedin kan det vara smart att tänka i två steg för att nå ut till nya potentiella kunder och få nya följare. För på Linkedin visas ditt inlägg för de som följer dig. Eller i alal fall för en del av dem som följer dig. Alla som följer dig ser ju inte dina inlägg. Men på LinkedIn ses dina inlägg också för dem som följer dem som kommenterar dina inlägg. Så även om säg att ditt mål är att nå ut till så många nya personer som möjligt under sommaren - att bygga din varumärkeskännedom - så vill du skapa inlägg på LinkedIn som ger engagemang hos dina befintliga följare så att nya kan hitta dig. 

Är målet att engagera och få en djupare relation med dem du redan har som följare så ska du skapa innehåll för dem. Innhåll som skapar engagemang och bygger relation. Och hrä kan sommaren vara en perfekt period för just det. Det kan vara lättare för många att vara lite mer personlig, inte privat men personlig, på sommaren.

Och det här är ju en fas som inte sällan glöms bort. Det är så lätt att fokusera på att  bygga upp din följarskara. Eller bygga upp din maillista och sen gå direkt på att sälja. Men du måste bygga like och trust också. Du måste engagerar och bygga relation med dem som följer dig också om du sen ska lyckas få  dina följare att också bli dina kunder. 


Det är inte sällan jag hör egenföretagare som säger. Det är så konstigt första kampanjen jag gjorde gick så bra. Då var det supermånga som köpte och som var jättenöjda. Men sen har det inte alls varit lika bra försäljning.

Och det är ju inte så konstigt. För om du tänker på det. De har jobbat med att skapa en sociala medier närvaro under lång tid. utan att sälja något alls. Bara bjudit på kunskap, engagerat sig i sina följare och byggt upp know like och trust.

När sen första gången kommer när de har något att sälja till sina följare så har de ju många som står redo att köpa.

Men sen behöver ju det här arbetet med att bygga och våra relationerna fortsätta det är få som kan ta sina alldeles nya följare till kunder med en gång. 


Långsiktig innehållsstrategi

Därför behöver du en långsiktig strategi. Men just för sommaren kan det ju räcka med en punktinsats. Eller hur. Så kan du jobba med din videostrategi i höst sen. 

Men vill du redan nu i sommar jobba mer strategiskt med ditt innehåll i sociala medier antingen för sommaren eller planera för hösten redan nu i sommar så håller jag en workshop den 18e juni klcokan 11:30 med med fokus på just strategiskt innehåll.

OMSLAG WORKSHOP_innehåll

Hur du ska tänka när du planerar ditt innehåll.. när den här workshopen är klar kommer du gå därifrån med en tydlig plan på vad du ska göra för innehåll. I sommar eller senare i höst för att bli hittad och få fler följare, För att skapa engagagmang och få dina följare att lära känna dig och för att du ska lära känna dina följare. Och för att då det där viktiga förtroendet så att du också får betalande kunder från dem som följer dig i sociala medier. 

Workshop: Innehåll som ger resultat

Datum: 18 juni kl 11:30 

Pris: 499kr +moms

Anmälan: www.pixelhouse.se/resultat

Inspelning kommer finnas för dem som är anmälda



Jag VET att det här fungerar. Jag jobbar med kunder inom så vitt spridda områden som juridik, ridning, inredning, färgförsäljning, klädförsäljning, elsäkerhet, trädgård, interntionell försäljning, hälsa, yoga och träning, behandlingar och det är bara de områden som jag kan rabbla så här på rak arm som jag har jobbat med eller jobbar tillsammans med någon personligen. Alltså med personlig coaching där vi ses 1:1 via Zoom. 

Jag har sett och ser det fungera om och om igen. Å det är såkul! 


Batcha & Schemalägg

Du kanske tänker nu. Men Helene jag vill vara ledig och umgås med min familj. Jag vill inte sitta och skapa inlägg och posta på sociala medier hela sommaren. 

Och du kan absolut vara ledig. För du kan batcha och schemalägga.

Om du gör en plan över din sommar där du bestämmer vilken eller vilka kanaler du ska synas i under sommaren. Vilken postningstakt du vill hålla.

Och även bestämmer dig för vilka ämnesområden du vill posta inom så kan du sen portionera ut innehåll i kalendern.

Innehåll med fokus på just det du vill ha fokus på i sommar. Bli hittad av nya personer, Bygga relation med befintliga eller jobba på det där viktiga förtroendet så att dina följare är redo att bli dina kunder när sommaren är slit. Men då behöver du ha gjort de två andra stegen tidigare. Eller jobba genom hela resan under sommaren. Från Know och like till trust. Och sen skapar du allt innehåll nu och schemalägger det. Både på Instagram, Facebook, Youtube, LinkedIn på alla plattfomar du ju till och med schemalägga direkt på plattformen om du vill. Du behöver inte ens ett tredjepartsverktyg som Later eller något liknande om du inte vill. 


Vill du vara med på workshopen Innehåll som ger resultat så hålls den 18 juni klockan 11:30.
Även om jag personligen ÄLSKAR video i sociala medier så funkar det här på ALLA former av innehåll. Statiska bildinlägg, karuserller med flera bilder efter varandra och video. Även livesändnignar, bloggartiklar, poddavsnitt. Allt följer samma koncept. Eller borde i alla fall göra det...


Workshop: Innehåll som ger resultat

Vill du vara med den 18 juni klockan 11:30?
Då går du till pixelhouse.se/resultat och anmäler dig.

Det kommer finnas en inspelning för dig som har betalat och är anmäld till workshopen som du kan se under hela sommaren fram till och med den 18 augusti om du skulle missa eller inte kan vara med live just den 18 juni. Priset är 499kr +moms. 

Hoppas att vi ses den 18 juni.

Nästa vecka är Pixelpodden - en podd om video tillbaka! 


ÖVRIGA LÄNKAR : 

Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

Instagram: @Stockholm Pixelhouse 

Threads: @Stockholm Pixelhouse 

LinkedIn: @heleneaberg 

TikTok: @heleneaberg 

Facebook: @Stockholm Pixelhouse

Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

Hemsida: www.pixelhouse.se

 

PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor. 

 

TYCK TILL & PRENUMERERA 

Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt! 

/Helene

 

ChatGPT4o
Att göra podd - Lärdomar av över 200 avsnitt och tankar om videopodd

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!