Använder du dina sociala medier på bästa sätt?

socialamedier_omslag

LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

Webbutbildning Kommunicera med video i sociala medier

Gratis Workshop: Ta fram innehåll som ger resultat

APPLE PODCAST  •  SPOTIFY

Hur använder du dina sociala medier? 

Använder du dem på det smartaste och bästa sättet för att marknadsföra dig och ditt företag? 

Det finns så många möjligheter. Men det gäller att fylla dina kanaler med det som gör skillnad.

Gratis Workshop: Ta fram innehåll som ger resultat

Live: 9 april 11-12:30  (det spelas inte in så det finns ingen repris)
Anmäl dig här: www.pixelhouse.se/workshop

 

194 • Använder du dina sociala medier på bästa sätt?  


Under påskhelger har jag nästa varit bortkopplad från sociala medier. Nästan… Jag ser det inte som något ont. Jag ser det som ännu ett sätt att hålla mig uppdaterad, prata med vänner, kollegor och lära mig saker. Och underhållas förstås.

Ska erkänna att mina minuter framför vanlig gammel-tv är sparsamt räkande. Under påskhelgen har de varit exakt 0. Men jag ser i min skärmhistorik att jag spenderat fler än 0 på sociala medier.


Sociala medier är ju långt ifrån en trend. Har du ett företag i dag som vill nå ut så är sociala medier nästan oundvikligt skulle jag säga. Visst det går allt driva företag utan att ha ett konto på sociala medier. Allt går. Men det är att göra det onödigt krångligt för sig tänker jag. 

Enligt Hootsuite finns det 4,9 miljarder människor som använder sociala medier världen över, och det förväntas växa ännu mer de närmaste åren.
Så oavsett vem din målgrupp är så är chansen väldigt stor att den finns på sociala medier. 


Sociala medier erbjuder massor av fördelar för företag.

Sociala medier låter dig visa upp dig och ditt företags värderingar, och personlighet för en stor skara människor.
Varumärkeskännedom. 

Alltså att få dina blivande kunder att ens höra talas om dig är ju grunden i allt. Och oavsett om du jobbar direkt mot en kund som är privatperson eller mot andra företag så är det ju personer människor som du jobbar mot.

Och de finns på sociala medier. Så här kan du bli hittad av din målgrupp oavsett vem det är. 

Här kan du dessutom hålla koll på ditt rykte. Vad andra säger om dig och besvara på feedback och frågor som du får.

Dina kunder kan också lära känna dig. Och du kan lära känna dina kunder via sociala medier.
Jag har ju ofta ofta ofta pratat om målgruppsanalys och värdet av att känna din målgrupp här i pixelpodden - en podd om video och här är ju sociala medier magiskt.

När du gör innehåll som engagerar och interagerar med dina kunder  och kanske ännu mer med dina potentiella kunder så lär du känna dem ganska snabbt.

Sociala  medier är det enklaste sättet vi har att lära känna våra potentiella kunder på ett mer personligt och autentiskt plan.  
Jobbar du på ordentligt här kan du skapa en hel gemenskap bland dina blivande och befintliga kunder via sociala medier. 

Du behöver attrahera, engagera och konvertera dina följare

Du kan absolut tjäna pengar på tiden du lägger på sociala medier. Men det kräver att du gör jobbet och att du gör det på rätt sät. 

Jag skulle vilja gå så långt att jag vill säga att Sociala medier kan direkt påverka ditt resultatet i ditt företag.

Du som har jobbat mycket med sociala medier och som redan har lyckats tänker säkert nu; No shit Sherlock. Klart att det går att direkt påveka resultatet i ditt företag med hjälp av sociala medier.


Men om du inte har sett den effekten än så är du långt ifrån ensam. Jag har många kunder som kommer till mig av just den anledningen. Att de inte sett den där magiska effekten av sociala medier som många pratar om.

Och när vi tillsammans tittar på deras kanaler så har de ofta gjort massor. Men lagt tid, pengar och fokus på fel saker. 

Och dessutom är du inte heller ensam om du inte riktigt kommit igång med marknadsföringen i sociala medier än. 


Men det går att lyckas med hjälp av sociala medier!
Jag har sett så många som lyckats sedan jag började mina utbildningar 2017 och jag blir lika glad varje gång. 


Innehållsstrategi

Men ska du lyckas så skulle jag säga att du behöver ha en tydlig och konsekvent innehållsstrategi som dels lirar med dina mål men som också går att hantera och klara av inom de resurser och den tid du har.

Och ska det här lyckas så behöver du göra endel jobb. 

Du behöver lära känna din målgrupp. 

Du behöver välja rätt plattform/plattformar att synas och finnas på. Det är inte alls säkert att det är dina favorit-sociala medier som är rätt för dina kunder. 

Du behöver skapa relevant innehåll som dina följare och tittare vill se och ta del av. Och det behöver du göra genom hela kundresan.
Just nu kan du få lite extra hjälp just här. Eller så här. Du kan få hjälp genom alla de här stegen i min webbutbildning Kommunicera med video i sociala medier. Men nu den 9 april kl 11:00 finns dessutom en extra chans att fokusera på just vilket innehåll du ska göra. Helt gratis. 

Du är varmt välkommen att vara med på en gratis workshop online tisdagen den 9 april kl 11-12:30. Den är live och den spelas inte in så det är live som gäller. Men här kommer du få ta fram innehåll som passar just dig och dina kunder genom alla stegen i kundresan. Från det att kunden hittar dig till han eller hon blir din kund. 

OMSLAG WORKSHOPNY

Jag hade tänkt göra den här workshopen som en specialare bara för dem som prenumererar på min maillista.

Men så läste jag en kommentar på ett på LinkedIn där det stod; "Jag gillar video men har svårt att komma på innehåll"

Och det är ju exakt därför jag håller den här workshopen. För att det är så många som säger “Jag vet inte vad jag ska göra video om” 

Jag har postat regelbundet på sociala medier i massor med år och jobbat med TV & Video i över 25 år nu. Och jag har hittat ett sätt att ta fram innehåll som verkligen fungerar. Om och om igen.

Om du vill vara med på workshopen Ta fram innehåll som ger resultat den 9 april kl 11-12:30 så gå till pixelhouse.se/workshop eller så skickar du ett DM på instagram med ordet workshop. Jag heter @stockholmpixelhouse där så skickar jag en länk till anmälan.
pixelhouse.se/workshop är länken om du vill gå direkt dit alltså eller så sickar du ett DM till stockholmpixelhouse med ordet workshop så skickar jag länken och du hittar den förstås också i beskrivningen till det här avsnittet. 

Men som jag sa den här workshopen spelas inte in så det är LIVE som gäller. Det kommer inte att finnas någon repris. 

Men du som är med live kommer gå därifrån med en lista över innehåll som verkligen fungerar för dig och ditt företag. Som kommer ge dig resultat. Om du gör jobbet. 

Så har det i alla fall varit varje gång jag har hållit den här workshopen tidigare. Då har det alltid varit för deltagare på mina betalda utbildningar där den är en del i en serie workshops.

Nu kan du alltså ta del av den här delen helt gratis.


Du anmäler dig här

Till ANMÄLAN

 

Sen när du väl gjort och postat allt det här braiga innehållet som du skapar är det ju förstås smart att mäta resultaten så att du kan göra mer av det som fungerar extra bra. 

Å som jag sa i början. ALLA företag tjänar på att jobba med sociala medier. Och ALLA har massor att göra video om. Det är jag övertygad om. 

Jag hoppas att du och jag ses på workshopen den 9 april.

Hittar du det här avsnittet efter den 9 april så prenumerera på podden så att du inte missar nästa gång jag har något liknande erbjudande.


 

3 vanliga ursäkter som hindrar dig att lyckas
Utmanar du dig tillräckligt för att lyckas?

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!