Så här lång ska din video vara
LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:
Webbutbildning Kommunicera med video i sociala medier
Neil Patels podd: Marketing School
APPLE PODCAST • SPOTIFY
Hur lång din video bör vara för att få maximal effekt beror på var du postar din video och vad den handlar om.
Neil Patel har gjort en gigantisk undersökning och tittat på längden på video och andra inläggsformat plattform för plattform och kommit fram till en ideallängd för varje platt form. Och för varje typ av innehåll. Underhållande, Undervisande och inspirerande
Hela Neil Patels undersökning hittar du här: https://neilpatel.com/blog/content-length-posting-frequency-social-media/
#192 • Så här lång ska din video vara
Varje gång jag håller en livesändning om video, ett webinar med tips om video eller en Bootcamp så kommer den. Frågan. Hur lång ska en video vara. jag fick den senast i går i min livesända Bootcamp som jag håller just nu som heter Kom igång med video
Det där är en högst relevant fråga. Men Det är också samma fråga som; “Hur långt är ett snöre”?
Jag brukar svara så här: En video ska vara så lång som den här bra. Och de allra allra flesta videos tjänar på och blir bättre om de kortas.
För några år sedan gjorde Hubspot en undersökning som visade hur lång en video skulle vara för att få så mycket engagemang som möjligt. Då var det 26 sekunder på Instagram, ca 1 minut på Facebook och 2 på Youtube. Men den är inte riktigt relevant längre. Nu är det nya siffror som gäller. Det händer ju så mycket hela tiden i sociala medier och i all annan digital marknadsföring.
Men nu har Neil Patel på NP digital gjort en galet stor undersökning på just längd av inlägg i allmänhet. Alltså text och video. Och på olika plattformar.
Vill du läsa hela undersökningen så länkar jag till den på webbsidan till det här avsnittet.
https://neilpatel.com/blog/content-length-posting-frequency-social-media/
En annan fråga som ofta diskuteras av olika sociala medier-gurus och coacher är hur ofta du ska posta inlägg för att nå ut. Varje dag säger endel. Även det har Neil Patel gjort en gedigen undersökning på.
Vem är Neil Patel?
Han beskrivs ofta som marknadsföringsexpert när det kommer till digital marknasdföring. Han framställs ofta som en av världens bästa SEO-experter.
Han har en podd som kommer ut med ett avsnitt varje dag! Visserligen korta avsnitt men dock ett avsnitt varje dag. Marketing School heter podden
Han är inte amerikan. Han är britt. Från London.
Och han är välrenomerad ovh erkänd. Forbes har tex utsett honom till en av världens 10 bästa marknadsförarna online, Och även Wall Strees Journal hyllar honom som en toppinfluencer på webben.
Ja en kille med koll helt enkelt.
Undersökning av längd & frekvens
Nu har Neil Patel och hans team alltså gjort en undersökning om Den idealiska längden på innehålls i sociala medier och hur ofta du ska / bör posta innehåll på olika sociala plattformar
När de undersökte den bästa längden på ett inlägg så undersökte de hisnande 2 384 083 inlägg. Så man kan ju lätt säga att de hade ett stort underlag eller hur?
Ok så här kommer då facit. Ska vi kalla det så?
När du postar Reels och ditt fokus är underhållningen då är 11-17 sekunder långa videos det bästa. Men när du postar utbildande innehåll så föredrar tittarna videos som är mellan 38 och 51 sekunder långa.
TikTok
På Tiktok är längderna väldigt lika. Du kan göra lite längre underhållande videos här. 18-31 sekunder och 42 -54 sekunder för undervisande videos.
Så ska du, som många gör, återanvända ditt short form content Alltså dina kort videos i stående format på både Tik Tok och Instagram så är det 17-18 sekunder långa videos du borde posta när du vill underhålla och 42-51 sekunder långa videos när du vill utbilda dina tittare.
Det har ju pratats mycket om senaste året att det är 15 sekunder som gäller på instagram Och det stämmer alltså. I alla fall om du postar underhållande videos.
Men när du ska lära dina tittare och följare något så kan du med fördel göra lite längre videos alltså. Men fortfarande under minuten. 45 sekunder är ett bra riktmärke att ha för ditt undervisande material på Instagram och TikTok
Youtube
Det finns ju ett tredje ställe att använda ditt short form content. Och det är på Youtube. Youtube shorts.
Men för att få bäst spridning och bäst engagemang på Youtube Shorts så behöver underhållande videos vara lite längre än på TikTok och Instagram Reels.
En underhållande video på Youtube Shorts bör vara ungefär dubbelt så lång som på TikTok och Instagram. Runt 30 sekunder alltså.
Däremot kan du om du ska följa Neil Patels undersökning återanvända dina undervisande videos från Instagram Reels och TikTok även på Youtube Shorts med ultimat resultat. I all fall när det gäller längden på videon. Även här är det runt 45 sekunder som gör sig bäst.
7 minuter
De längre videorna i det vanliga traditionella Youtube flödet gör sig som bäst när de är 7 minuter och 9 sekunder långa.
Du som har följt Pixelpodden - en podd om video länge blir nog inte så förvånad. För just 7 minuter är en längd på video som jag har pratat om förut här.
Det finns en magisk gräns i allt video och filmberättande vid just 7 minuter. När du tittar på en långfilm tex så behöver det komma in en ny karaktär, eller ett scenografi byte eller något annat som behöver hända minst var 7 e minut för att du inte ska tycka att filmen är långsam och seg.
I undervisande videos i tex webbutbildningar så visar forskning att fokus försvinner från det du lär dig efter 6-7 minuter. Så i mina webbutbildningar är videolektionerna i stort sett aldrig över 7 minuter långa. För jag vill ju att du som går mina utbildningar ska lära dig så mycket som möjligt.
Så har jag mycket jag vill ha med så delar jag upp videon i 2 eller 3 videos istället för en lång. Vilket har varit väldigt uppskattat hos deltagarna på mina webbutbildningar.
Få ut så bra effekt som möjligt av karuseller
Ett bra komplement till videos på tex Instagram är ju Karuseller . Karuseller som har 7-10 bilder går allra bäst. Och du kanske har märkt att du ser karuseller först 1 gång där du ser första sliden. Och sen ser du samma karusell igen några timmar eller någon dag senare och då är det andra bilden i karusellen du ser. Så du behöver ha en bra krok på både första och andra bilden. Det här påpekar Neil Patel också i sin undersökning för att få så mycket engagemang som möjligt.
Här är det också videos runt 45 sekunder som gäller. Videos som är mellan 40-56 sekunder långa går bäst här. Och jag måste säga att det är precis min uppfattning också.
Och texten till din video har stor betydelse här. Jag upplever att texten som du skriver till din video på Linkedin spelar större roll än texten du skriver till din video på Instagram.
Neil Patel tycker att du ska använda en eller två meningar i texten som innehåller en krok som fångar tag i tittaren.
Här har LinkedIn dessutom precis ändrat på sin algoritm så att om dina följare klickar på läs mer så kommer det inte ge lika stor effekt för spridningen som det har gjort innan.
Troligen kommer den algoritm ändringen göra att många nu slutar att skriva 1 lockande första rad och sen ett gäng blankrader innan inlägget fortsätter bar för att läsaren ska klicka på läs mer för att få se hela inläggstexten och på så sätt trigga algoritmerna. Om nu “läs mer”-knappen eller vad man ska kalla den, inte får samma effekt längre så spelar inte blankraderna så stor effekt längre.
Neil Patel säger att du även kan få bra effekt även med videos som är så långa som 3-4 minuter på LinkedIn.
Om du skriver mycket textinlägg på LinkedIn så är det 20 till 38 ord långa inlägg som gäller när det är inspirerande inlägg du gör.
Är det utbildande inlägg ja då kan du närma dig 300 ord per inlägg. 291 närmare bestämt för att inlägget ska fungera så bra som möjligt.
Så både för text och video, både på Instagram och Linkedin, ser vi samma sak. Underhållande och inspirerande inlägg hålls med fördel kort. Medan utbildande inlägg mår bra av att hållas lite längre.
Facebook tar Neil Patel också upp i sin undersökning. Men de hittade inget tydligt mönster på Facebook.
Här spelade det ingen roll om inläggen var långa eller korta. Neil ser exakt samma sak i sin undersökning som jag har pratat om här i Pixelpodden - en podd om video tidigare. Få interagerar med inlägg på Facebook. MEN vi läser och tittar. Så det kan ge effekt att finnas där ändå.
Så ofta ska du posta - plattform för plattform
I sin undersökning tittade Neil Patel också på hur ofta du ska posta för att det ska vara helt idealiskt. För att få maximal effekt på våra olika plattformar.
Här tittade de på 332 490 konton under 30 dagarna.
Och när det gäller frekvens så visar de på ett användningsområde för twitter eller X som det heter nu mer som jag aldrig har tänkt på.
X
På X kan du posta inlägg 3-4 gånger om dagen om vill.
Ideala frekvensen är just 3 gånger / dag. Men du kan posta ännu fler gånger per dag om du vill. Och har tid för det.
Det skadar inte din spridning eller engagemanget på andra inlägg. Inläggen kannibaliserar inte på varandra på samma sätt här som på andra plattformar.
Därför kan du använda X som en testplattform så att du kan se här vad som funkar och vad som inte funkar. Så tar du det som funkar och använder på andra plattformar sen. Och där postar du bara sånt som du alltså redan har testat och som fungerar.
Det förutsätter ju dock att du har liknande publik på alla plattformar. Och så kanske inte är fallet…
Posta på Instagram varje dag
På Instagram däremot visar undersökningen att om du postar inlägg och Reels mer än 2 gånger på en dag så kannibaliserar innehållet på varandra.
Om du postar ett tredje inlägg på Instagram under en och samma dag så kommer det föregående inlägget få mindre räckvidd än om du inte postar det tredje inlägget.
Så för inlägg och Reels på Instagram är det 1 - max 2 inlägg per dag som gäller
Stories däremot, Alltså händelserna som försvinner inom 24 timmar, är idealt om du postar 2-4 om dagen.
Och sända live på instagram är perfekt att göra 1-3 gånger i veckan.
Antal inlägg på Linkedin/vecka
För Linkedin är det 1 inlägg om dagen som gäller. Precis som på instagram så skadas räckvidden om du postar för mycket för tätt inpå varandra. Det behöver i alla fall vara minst 7 timmar mellan inläggen på LinkedIn för att varje inlägg ska få maximal effekt.
Posta mycket på TikTok
Vill du posta oftare och mycket då är TikTok kanalen för dig. För här ska du helst lägga upp videos 3 gånger om dagen för att få maximal effekt. Minst 1 gång om dagen för att få sprdning på innehållet på ditt konto. Postar du mer sällan så får du sämre spridning helt enkelt.
Youtube varje dag
1 video om dagen är det som gäller för Youtube shorts också. Och gärna 1 video per dag i vanliga youtubeflödet också. Men Neil Patel poängterar tack och lov att det inte är något problem om du inte postar en lång video per dag. 1 i veckan bör du däremot publicera skriver han.
Jag känner mig ärligt talat lite träffad här. Jag har ju många gånger sagt att ALLA företag borde finnas på Youtube och alla borde posta 1 längre video i veckan. Men jag har helt enkelt inte bandbredd att göra det själv. Men på något sätt borde jag hitta det. För allt pekar ju på att det är riktigt riktigt bra att göra just det!
Men de dagar du postar både shorts och längre innehåll på Youtube så bör du göra det med 5-6 timmars mellanrum för att få maximal effekt av ditt innehåll här.
Facebook?
Och inte heller när det gäller frekvensen, hur ofta du postar innehåll hittades något mönster för Facebook. Precis som är det gäller längden på dina inlägg så verkade det inte påverka alls.
Min personliga ovetenskapliga känsla är att Reels får bra spridning på Facebook. Och det vet jag att Neil Patel har pratat om tidigare. Men det har ju varken med längd eller frekvens att göra.
Lärdomar
Så vad ska du göra med all den här informationen som gurun Neil Patel och hans gäng har tagit fram till oss?
Jag tar definitivt med mig att underhållande videos bör vara mellan ca 15-20 sek och utbildande videos ca 45 sek.
Ja, det kanske var inte några stora omvälvande nyheter som kom fram i den här undersökningen. Men som så ofta är det ju härligt att få svart på vitt på det många av oss har haft på känn. Fakta är ju aldrig fel eller hur?
60% av alla inlägg funkar inte alls
En annan grej som Neil Patel och hans team upptäckte i samma undersökning var desto mer ögonbrynshöjande måste jag säga.
Det postas över 1,1 miljarder inlägg om dagen på sociala medier världen över.
1,1 miljarder. A
lltså det är många inlägg som vi ska konkurrera mot när vi marknadsför oss digital. Eller hur?
Men förvånansvärt stor del av alla de här inläggen är rent ut sagt dåliga. I alla fall om engagemang är en måttstock. Och eftersom sociala medier ska vara just sociala så är ju det ett adekvat sätt att mäta på.
Neil Patel och hans gäng analyserade ofattbara 5 204 391 inlägg på sociala medier under en 30-dagarsperiod. Och över 3miljoner av de här inläggen hade inget engagemang alls. Inget. Inga gilla-markeringar, inga kommentarer, inga delningar… nada.
Så om samma procentandel av allt innehåll som postas världen över är utan engagemang så postas 653 miljoner inlägg dagligen utan att de får några reaktioner alls.
Det kan vara något att tänka på om du är besviken på att få engagerar sig med ditt innehåll. Du är i gott sällskap och får du kommentarer, likes och delningar så är du top 40% av inläggen på sociala medier.
Så Keep up the good work :-)
Och du. Video är ett format som när du använder det rätt har alla möjligheter att nå ut i bruset. Du får ofta mer kommentarer och fler delningar på ett videoinlägg än på andra format. Så jag vet var jag väljer att lägga mitt fokus.
0 kommentarer
Lämna en kommentar
Vänligen logga in eller registrera dig för att skriva en kommentar