Få maximal effekt av din marknadsföring

Effektiv marknadföring_omslag

LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

Webinar: 5 tips för bättre video 

Webbutbildning Kommunicera med video i sociala medier

Instagram @stockholmpixelhouse

LinkedIn @heleneaberg

APPLE PODCAST  •  SPOTIFY

Tid är något av det mest värdefulla vi egenföretagare har.
Därför är det viktigt att vi jobbar effektivt i alla olika delar av vårt företagande. 

Det är du som ska leverera till dina kunder, det är du som lösa problemen, sköta support och dessutom sälj & marknadsföring.

Jag önskar ibland att jag kunde köpa tid på Coop.
Men fram tills dess att någon lyckas lösa det 😀 så jag håller effektivitet högt.
Work smarter not harder är ett av mina absoluta favorituttryck som jag brukar säga till mig själv ofta.

Hur mycket tid du bör lägga på marknadsföring är förstås väldigt olika.
Men många lägger för lite tid. Eller gör det på ett ineffektivt sätt.

I det här avsnittet handlar det om att lägga tiden på effektiv marknadsföring som fungerar. 

Skicka gärna ett DM till mig och berätta hur mycket tid du lägger varje vecka på att marknadsföra dig idag: 
Instagram @stockholmpixelhouse
LinkedIn @heleneaberg


#189 • Få maximal effekt av din marknadsföring

Om du är en entreprenör, egenföretagare eller marknadsförare på ett mindre företag finns det en stor chans att du också skapar massor med innehåll till sociala medier. Eller hur?  

Du lägger dyrbar tid på att skapa värdefulla inlägg för dina blivande kunder. Du gör inlägg i sociala medier, du kanske har en blogg som du skriver inlägg på, Du kanske är som jag och har en egen podd. 

Men ändå få du inte den där effekten som vill ha. Visst du får likes och du får kommentarer. Men du får inte fler kunder till ditt företag. I alla fall inte så många som du skulle vilja ha. Det är så segt och det är tråkigt. 


Video fungerar!

Så nu ska du få mitt hemliga vapen för att multiplicera effekten av allt arbete du lägger ner. 

Eller så hemligt är det ju faktiskt inte för jag har pratat om det många gånger. Inte minst här i Pixelpodden - en podd om video. Jag pratar förstås om Video. Om att marknadsföra dig med video i sociala medier och på andra digitala plattformer. 


Ibland får jag frågan hur det kan vara värt att lägga tid på att göra video när livslängden på ett inlägg på sociala medier är så kort. 

Och hur länge ett inlägg “lever” på sociala medier är ju lite olika för olika plattformar. Men de har alla en sak gemensamt. Videor har en tendens att få mer uppmärksamhet och mer engagemang än statiska text- och bildinlägg. Och lever därför också längre. 

Så att använda video i sociala medier kan vara mycket mer effektivt för att fånga publikens uppmärksamhet och hålla den kvar längre än med statiska inlägg. Videor ger en engagerande upplevelse för tittarna, vilket gör dem mer benägna att interagera med ditt innehåll och dela det vidare. Och på så sätt får du också längre livslängd på dina inlägg. 

Visst låter det bra?!

Sen har video fördelar som att du kan förmedla mer information på kortare tid och på ett mer minnesvärt sätt än vad du kan göra med hjälp av text och stillbilder.

 Vi vill ju alla att tittaren ska komma ihåg oss även när de stängt ner Instagram, Linkedin, Facebook eller var de nu tar del av vårt innehåll.


När du kan kommunicera ut ditt budskap, oavsett om det är underhållande inlägg, inspirerande videos eller utbildande. Eller ett rent säljinlägg så när du kan göra det mer effektivt så ökar också chansen att din målgrupp tar till sig och agerar på ditt innehåll.

Så summa summarum när du använder videor i sociala medier kan du skapa ett starkare band till din målgrupp och bygga upp ett varumärke som är mer minnesvärt, får mer förtroende och är mer engagerande.



Du når fler, de lär känna dig och får förtroende för dig.

Know, Like and Trust alltså som vi har pratat om många gånger här i Pixelpodden - en podd om video. Men så är det viktiga delar i din marknadsföring också 

När du gör video kan du visa din personlighet och din expertis på ett sätt som är svårare att uppnå med statiska inlägg som textinlägg eller bildinlägg. 

Så om du är en entreprenör eller företagare som vill maximera effekten av det innehållet som du skapar och nå ut till en större publik, bör du definitivt överväga att inkludera video i din marknadsföringsstrategi. För du ökar din synlighet, engagerar din målgrupp och ökar din framgång online när du använder video. 


Berätta! Hur mycket tid lägger du på att marknadsföra dig och ditt företag?

Om jag får fråga dig en sak. Hur mycket tid lägger du på att marknadsföra dig och ditt företag?
Jag skulle bli otroligt glad om du vill svara genom att skicka ett DM till mig på Instagram @stockholmpixelhouse heter jag där eller på LinkedIn @heleneaberg Hur många timmar lägger du varje vecka på att marknadsföring? Skicka ett DM så blir jag otroligt glad.


När det inte går

En av de vanligaste orsakerna till att företag INTE överlever är att man inte når ut med sina varor och tjänster. 

En vanlig orsak till konkurs är att man inte lyckas få marknaden intresserad av de man säljer, att man inte lyckas förklara och beskriva fördelarna eller behovet helt enkelt.


En annan anledning till konkurs är att någon annan konkurrerar ut dig. När konkurrenterna lyckas nå ut, skapa engagemang och förtroende så tar de förstås marknadsandelar. Och det kan tyvärr gå snabbt att hamna efter här. Men har du redan hamnat efter så går det förstås att reparera. Men visst det kanske kräver lite extra jobb. Men det går såklart. 

Jag hade en deltagare på min webbutbildning för ett par år sedan som mailade mig att han genom att använda video i sociala medier hade vänt röda förlustsiffror till vinst i sitt företag. Han hade tagit min utbildning som en sista akutmedicin berättade han. Och det fungerade! Han ville inte att jag skulle använda hans namn som marknadsföring så det gör jag förstås inte. Men jag ryser när jag pratar om det här. Det är så galet stort att få vara en del av så många personers framgång genom att dela med mig av mina kunskaper som jag har samlat på mig under alla de här 25 åren som jag har jobbat med att skapa tv och video. Jag vet ju att det fungerar. Men det är ändå så häftigt varje gång någon hör av sig och berättar sin solskenshistoria. 


Det finns en lucka att fylla

Video är verkligen ett grymt hjälpmedel när du vill nå ut, engagera och få stort förtroende hos dina blivande kunder. Och eftersom det trots allt är relativt få som använder video på ett bra sätt så kan du ta många marknadsandelar här. 


För ta tex Instagram som exempel. Över 6 miljoner svenskar finns här. Ca 3 miljoner gör egna inlägg. Det är många som kunkurrerar om uppmärksamheten. Men bara ett par hundra tusen svenskar gör Reels. Alltså videoinlägg på Instagram. Och de visas dessutom i en egen flik på plattformen. Du har ett effektivt utrymme du kan använda här. Eller hur?!


Tid - det mest värdefulla vi har

Oavsett vilket format du använder dig av i sociala medier så behöver du lägga tid på din marknadsföring. Och med marknadsföring menar jag allt ifrån din hemsida, inlägg i sociala medier, maillista. All kontakt med omvärlden.

Tid är nog det mest värdefulla vi egenföretagare har så jag håller effektivitet högt. Work smarter not harder är ett av mina absoluta favorituttryck som jag säger till mig själv som ett mantra.

Hur mycket tid du ska lägga på marknadsföring är förstås väldigt olika. Men många lägger för lite tid. Kom ihåg att skicka ett DM till mig och berätta hur mycket tid du lägger varje vecka på att marknadsföra dig idag. Jag vet att många brottas med att få tiden att räcka även till marknadsföring eftersom tiden går åt till annat. Dessutom ser mång marknadsföring som en tärande istället för en närande del av företagandet.

Men syns du inte så finns du inte. Visst du kan få kunder genom word of mouth, alltså nöjda kunder som berättar om dig. Men tänk om du kunde multiplicera det där flera gånger om. För det är precis det du gör när du marknadsför dig online 


Men verkligheten är också att det allra mesta av allt innehåll som skapas av företagare online tyvärr faller platt. Du kanske når inte de personer du skapar det för. Och om det väl hittar till deras flöde så engagerar det inte. 

Och då är tiden du lägger ner på marknadsföringen helt bortkastad. Då är det smartare och betydligt mer ekonomiskt att lägga tiden på marknadsföring som fungerar. Eller hur?! 

Den där dyrbara tiden du har - se till att lägga den på sånt som gör skillnad för dig och ditt företag. På riktigt. Istället för att göra inlägg i sociala medier bara för att du känner att du borde. 


Olika videos

När du mäter effekten av din närvaro på Instagram eller LinkedIn så är det ju egentligen ganska ointressant hur många likes, views eller hur många kommentarer du har fått. Det som spelar roll är hur stor effekt det har gett ditt företag.

När jag gör video gör jag dels video som är här och nu. Videos som bara kan användas vid ett enda tillfälle. Det kan oftast användas i mer än en kanal men som är tidsbunden. Men jag gör också videos som jag kan återanvända. Om och om igen. 


Allra helst vill jag att det ska kunna återanvändas och vara relevant flera månader framåt. För att inte säga år! Det har faktiskt hänt att jag har återanvänt en video år efter jag först skapade den. Och den har gett mig samma effekt andra gången som första. 


Det är faktiskt till och med så att det är de här videosarna som ger bäst effekt för mitt företag. 

Att göra video med lång livslängd kan göra all skillnad! 

Så för mig är det tydliga valet: Video i sociala medier som går att återanvända.

Och ja jag ÄLSKAR att använda video i sociala medier. Ärligt talat jag älskar att skapa video. För det är galet roligt. Men effekten av det är om möjligt ännu roligare.

Att kunna engagera på ett djupare sätt… Ja video det ultimata verktyget för att marknadsföra ditt företag.

Eftersom video på flera plattformar som Instagram, Facebook och TikTok tex visas även för dem som inte redan följer dig kan du få många nya ögon på ditt innehåll även om du inte betalar för det. Alltså även utan att annonsera. 


Tänk dig att du delar ditt innehåll med en större och mer engagerad publik på sociala medier. Tänk vad det öppnar för möjligheter till tillväxt för ditt företag. 

I grund och botten, om du har ett företag, oavsett vad det är du säljer i ditt företag,  bör du inkludera video i din marknadsföringsstrategi. Och NEJ, det behöver inte vara en komplicerad process - med rätt strategi kan du skapa och dela engagerande videor med minimal ansträngning.


Jag håller mitt webinar 5 steg för bättre video, för dig som vill lära dig att skapa video som gör skillnad på riktigt nu i mars. 


Jag kommer gå igenom mina bästa tips för hur du kan göra video riktigt bra. Saker som jag själv använder hela tiden när jag gör video för att se till att varje inlägg jag gör får den effekten jag vill ha. Utan att jag behöver jobba ihjäl mig. Nä jag säger inte att allt görs av sig själv. Utan att all den tid jag lägger ner verkligen ger effekt också. 

Så se till att en av platserna på 5 steg för bättre video blir din så att du också kan få full effekt av din marknadsföring.

Anmäl dig här 



ÖVRIGA LÄNKAR : 

Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

Instagram: @Stockholm Pixelhouse 

Threads: @Stockholm Pixelhouse 

LinkedIn: @heleneaberg 

TikTok: @heleneaberg 

Facebook: @Stockholm Pixelhouse

Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

Hemsida: www.pixelhouse.se


PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor. 


TYCK TILL & PRENUMERERA 

Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt! 

/Helene

10 saker jag behöver för att göra bra video
Så här lång ska din video vara

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!