Dina viktigste nycklar för att sälja 1000 webbutbildningar

1000webbutbildningar_omslag

 

LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET: 

Jubileumspriser på mina webbutbildningar • halva priset tom 25 feb

🌟 Bli Bekväm Framför kameran 

🌟 Kommunicera med video i sociala medier 

🌟 Lyckas med Live & Webinar 

Pixelpodden - en podd om video: Avsnitt 186 • 10 fungerande sätt du kan tjäna pengar med video

Pixelpodden - en podd om video: Avsnitt 187 • Vad är UGC? & Hur du kan jobba med det.

Simplero

  

APPLE PODCAST  •  SPOTIFY


I veckan sålde jag min 1000:e webbutbildning! 

Jag firar det med dig på 2 sätt. Dels genom att dela med mig av vilka som är de viktigaste nycklarna för att lyckas med din webbutbildning och dels genom att ge dig 50% rabatt på mina 3 webbutbildningar. 

Fram till och med 25 februari får du hela webbutbildningen för halva priset.  🌟 Så kom och fira med mig! 

www.pixelhouse.se/jubileum

 

#186 • 10 fungerande sätt du kan tjäna pengar med video

Jag hade en plan för den här veckan som innebar att jag skulle jobba hela veckan med mitt kommande Bootcamp Kom igång med Video. Jag hade planerat för ett par dagar i mjukisbyxor, hoodie och håret i en tofs mitt på huvudet och sen jobba. 

Men så startade jag veckan men att logga jag in i min utbildningsplattform Simplero. Och gissa om jag fick en bra start på dagen. För där fanns ett meddelande om att jag har sålt 1000 webbutbildningar !

1000!

Jag har faktiskt svårt att ta in den siffran. Jag VET att det finns de som har sålt långt fler än 1000 men jag är överlycklig för mina 1000. Och vet du vad som gör mig extra glad. Jag har inte sålt till 1000 olika personer. 

För flera av mina deltagare har inte köpt 1 utbildning av mig utan 2 och till och med 3. Det ser jag som det absolut bästa berömmet. Det och att se deras resultat efteråt. 

Men jag hade svårt att fokusera här i början av veckan. Så helt ledig på sportlovet kommer jag inte att vara. För min Bootcamp ska ju förberedas. Men det är viktigt att fira sina framgångar också. Eller hur? 


Halva priset på mina 3 webbutbildningar

Den här veckan, alltså fram till och med 25 februari, firar jag att jag har sålt 1000 webbutbildningar genom att ge hela 50% rabatt på alla mina 3 utbildningar.

Bli Bekväm Framför kameran 

Kommunicera med video i sociala medier 

Lyckas med Live & Webinar 

Du hittar mer info och riktigt bra priser på pixelhouse.se/jubileum.

Så här låga priser har jag aldrig haft tidigare på mina utbildningar. Inte ens när jag startade för 7 år sedan. 

Så går du och funderar så är det NU du ska göra slag i saken.



Och du kommer tjäna på att lära dig att skapa bra video där du själv är bekväm att synas. Väljer du dessutom att lära dig att sända live och hålla livesända webinar så finns det mycket pengar att tjäna.

I
avsnitt 186 • 10 fungerande sätt du kan tjäna pengar med video går jag igenom flera olika sätt som du kan tjäna pengar med video. Och det bästa är att de fungerar!

Det handlar tex om att marknadsföra dig och ditt företag, dina produkter och tjänster. Det handlar om att göra UGC-videos. Och gör du det behöver du inte ens ha en egen följarskara på sociala medier för att tjäna pengar. Allt om UGC. Vad det är och hur du kan jobba med det hör du i förra avsnittet här i Pixelpodden - en podd om video.
Avsnitt 187 • Vad är UGC? & Hur du kan jobba med det.

Det behöver inte ta 7 år

Även lönsamma webbutbildningar är en sak som du kan skapa när du kan göra video. Och eftersom jag redan sålt över 1000 webbutbildningar så ska jag i det här avsnittet dela med mig av sånt som jag önskar att jag hade vetat när jag började för 7 år sedan. 

För det behöver inte ta 7 år för dig att sälja 1000 webbutbildningar. 

Även om 1000 sålda webbutbildningar var en siffra som kändes helt ouppnåelig när jag började för 7 år sedan så hade jag nog gått på bilden som målas upp att en webbutbildning skapar du en gång. Och det går i en rasande fart att göra det. Sen när den är klar så säljer du den om och om igen. Eller rättare sagt den säljer sig nästan självt. 

Ja, när jag skapade min första webbutbildning 2017 visste jag inte alls vad som väntade.


Självspelande piano

Webbutbildningar marknadsförs ju ofta som ett självspelande piano där du knappt behöver jobba för att tjäna pengar. Något som säljer sig självt medan du sover eller hänger vid poolen på något lyxigt hotell.

Och jag ska vara ärlig och säga. Min 1000:e kund köpte faktiskt sin webbutbildning medan jag låg och sov.Men det är inte mindre jobb för mig bara för att jag inte gör jobbet just i själva köpögonblicket. Jag har ju gjort allt jobbet tidigare - istället för när själva köpet sker.

En bra webbutbildning tar tid att skapa. Oavsett hur kunnig du är på ditt område. Så är det. 


Min första tog 1 år att skapa. Då hade jag ändå hållit flera kurser i att skapa video och filma med mobilen. Visserligen hade jag små barn då och jobbade med flera TV-produktioner samtidigt på både SVT och TV4. Men faktum kvarstår. Det tog mig nästan ett helt år. 

Men det går faktiskt inte att översätta en kurs du håller i verkliga livet rakt av till en webbutbildning. Det krävs andra saker med en bra webbutbildning. Du har några begränsningar och en hel del möjligheter som du vill och bör använda dig av. 


Den viktigaste nyckeln till en framgångsrik webbutbildning är att det kräver jobb. Både när du marknadsför den och när du skapar den. 

Din kunskap

Och om vi börjar med när du skapar din webbutbildning. Så utgår jag ifrån att du kan ditt område. Att du lär ut sånt som du har gedigen kunskap om. Att hålla utbildningar om sånt som du bara läst om utan att göra själv är svårt och blir inte speciellt bra. Du kan framförallt inte hjälpa dem som har frågor.

Ibland hör jag att du bara behöver kunna 10% mer än dina elever. Och jag tror helt ärligt att det här från början är en missuppfattning som har fått fäste. För inom pedagogiken finns många som pekar på att det blir som bäst när det du lär ut ligger 10% över din elevs nuvarande kunskapsnivå. Det ska ju inte flyga för högt över huvudet på dina elever. Då tappar de intresset. Ingen gillar att känna sig korkad och du ska inte heller lära ut på för låg nivå. Då blir dina deltagare också ointresserade.

Jag hade aldrig vågat hålla en utbildning om något som jag inte kan. Verkligen kan. Så där på riktigt. Sen finns det förstås frågor jag inte kan svara på. Men eftersom jag har en gedigen och genuin kunskap om video, att vara framför kameran och livesändningar/webinar så kan jag enkelt ta reda på det mesta.

Om din utbildning är bra så ska ju dina deltagare utvecklas över tid och kunskapsnivån öka successivt. Och då behöver ju även du kunna fortsätta lära ut 10 % över deras nya kunskapsnivå om du förstår vad jag menar.  


Pedagogiken utvecklas

Den måste ju vara pedagogisk. Det ska gå att lära sig det du lär ut genom att gå din utbildning. Sen är det ju bara de lektioner som verkligen ger dina elever något som ska vara med. 

När man gör sin första utbildning kan det vara svårt att se vilka det är. 

Under de här 7 åren som jag har haft min första webbutbildning Kommunicera med video i sociala medier så har den uppdaterats flera gånger. Och varje gång blir den ännu lite bättre. 

Jag har tagit bort lektioner som inte har varit viktiga för att mina deltagare ska lära sig att göra video som når ut till fler och säljer mer. Samtidigt har jag lagt till andra lektioner som inte fanns med från början. Några för att video utvecklas hela tiden. Andra för att det fanns saker som jag tog för givet som inte var självklara för deltagarna. 


Utveckling måste och ska finnas.  


Målgruppen

Men som jag har pratat om så många gånger här i Pixelpodden - en podd om video så gäller det att ha stenkoll på sin målgrupp. 

När jag tittar i backspegeln så hade jag nog inte det då för 7 år sedan. Jag trodde att jag hade det. Men jag inser nu. När jag känner min målgrupp så mycket bättre, att jag inte hade så bra koll som jag trodde. 

Så målgrupp. målgrupp målgrupp! Det är en huvudnyckeln till allt du gör. 


Hantverket att skapa bra video är viktigt. 

När du skapar en hel utbildning som bygger på videolektioner krävs det ju att de här videolektionerna är inspelade och redigerade på ett sätt som hjälper dina deltagare att ta till sig det du lär ut på bästa sätt. 

Du kan ha hur mycket bra kunskap som helst att ge dina deltagare. Men om ljudet är dåligt. De inte ser vad du försöker visa och du har dålig bildkomposition så att deltagarna fokuserar på fel saker i bilden kommer de inte lära sig det du delar med dig av.

Video är grunden i hela utbildningen online. Så slarva inte här! Om dina elever ska kunna ta emot det du lär ut behöver du skapa video som hjälper och inte stjälper kunskapsöverföringen Ljus, ljud, filma, bildkomposition, redigering, grafik är allt sånt som du behöver jobba med.

Själva videoskapandet och agerandet framför kameran är två saker som hjälper eller stjälper din utbildning. Och när du väl kan göra bra video och agerar på ett naturligt och förtroendeingivande sätt framför kameran kommer det inte bara hjälpa dina deltagare. Det kommer hjälpa dig också. Du kommer skapa videolektionerna på ett mycket mer effektivt sätt när du kan det här. Så du kommer tjäna tid också.

Som du säkert förstås skulle jag kunna prata länge, riktigt länge, om hur du ska göra dina videos på bästa sätt. Men det ska jag inte göra i det här avsnittet. Men jag vill skicka med dig en viktig sak. 


7 minuter

I allt videoberättande finns det en magisk gräns vid 7 minuter. Om du tittar på en amerikansk hollywoodfilm tex så kan du nästan klocka filmen. Minst var 7:e minut händer någonting nytt. En ny karaktär kommer in. De byter miljö eller något allvarligt händer. 

De där filmerna som vi tycker känns långsamma och sega. Där går det längre än 7 minuter mellan nyheterna. Och detsamma gäller i dina videolektioner i en webbutbildning. 

När jag gjorde min första version av Kommunicera med video i sociala medier 2017 trodde jag att det här inte gällde när tittaren var intresserad av ämnet så som man är när man tittar på en videolektion i en utbildning man själv har valt att gå. 

Men så fel jag hade. Och det märktes tydligt. På de livesända frågestunder som vi hade då i VIP-gruppen för deltagarna på Facebook fick jag så mycket frågor på det som jag pratade om i lektionerna efter just 7 minuter. 

Och när jag började undersöka det här så hittade jag snabbt forskning som tar upp det här. Framförallt från Australien. Australiensarna har ju hållit på med videolektioner långt längre än vi andra eftersom de har så många invånare som har så långt till skolor osv. Där har forskare visat att elevers fokus sjunker drastiskt efter 6-7 minuter. Och att det är bättre att göra flera kortare lektioner i en serie än 1 lång. 

Då får dessutom deltagaren en ännu större möjlighet att ta del av din utbildning i lagom stora portionsbitar.

Jag får faktiskt ofta höra av mina elever eller deltagare att det är så lätt att ta till sig min utbildning. Och det här är en av anledningarna till det.


Paketering

Det behöver vara lätt att hitta och få överblick i en webbutbildning.. Här kan tex rätt val av plattform vara avgörande. Jag har själv använt Simplero sedan jag startade min första webbutbildning. Det är stabilt. 

Det är ett allt i ett program så jag har allt i Simplero. Min hemsida, säljsidor, landningssidor och anmälningssidor till webinar och annat, min maillista,  orderformulär, allt utbildningsmaterial och hela kurserna. Statistiken och kanske viktigaste av allt - magisk support! De är så hjälpsamma. 

Dina deltagare på din webbutbildning ska ju inte behöva vänta på att få ta till sig utbildningen pga en svajig leverans av innehållet. Eller hur? Det är ju sånt som bara ska fungera. 

I paketeringen ingår ju också i vilken ordning du presenterar ditt material för eleverna.

I min webbutbildning Lyckas med Live & Webinar såg jag efter första omgången deltagare att många fastnade i andra modulen. Den om tekniken. Om Streamingprogram, val av kamera, ljus och ljud. Flera hade svårt att komma vidare därifrån till 3:e modulen som då var själva planeringen av webinaret eller livesändningen. Att skapa innehållet. 

Så till andra omgången deltagare gjorde jag om. Planeringen la jag istället före lektionerna om tekniken. När deltagarna redan hade ett färdigplanerat webinar / livesändning att sända ut blev motivationen att lära sig tekniken mycket större.

Den här justeringen gjorde att andelen deltagare som kom igenom hela utbildningen ökade med 42%. Nu avslutar de allra allra flesta hela utbildningen. 

Och det är ju det som är målet. Att dina deltagare ska lära sig så mycket som möjligt. Eller jag kanske ska uttrycka mig så här. De ska få så mycket kunskap av det de verkligen behöver som det bara går. 

Det är inte antalet sålda webbutbildningar som är det viktiga utan hur många som verkligen lär sig och tar till sig innehållet. 

Jag vill inte sälja utbildningar; Jag vill lära mina deltagare att jobba med video på olika sätt. Det finns så många som förtjänar att nå ut med sina varor och tjänster och jag vill göra det jag kan för att du ska kunna göra just det. Nå ut till fler och sälja mer. 

Att hjälpa deltagarna

Mina viktigaste lärdomar från över 1000 sålda webbutbildningar handlar alla om hur vi bäst kan hjälpa våra deltagare. Alltifrån att skapa rätt innehåll, i rätt ordning med rätt typ av videolektioner i rätt längd. Men också vilket stöd och vilken hjälp du ger dem på vägen.

Då är vi där igen. Med det självspelande pianot som jag nämnde i början av det här poddavsnittet. En riktig bra webbutbildning är ingen passiv inkomst. Det är inget du skapar och sen glömmer bort. Utan en bra webbutbildning har stöd och hjälp till sina deltagare. 

När du håller livesändningar, frågestunder och hjälper dina deltagare längs vägen så tar fler till sig innehållet i utbildningen. Och du lär dig ännu mer om din målgrupp och om deras utmaningar och behov. Och kan skapa en ännu bättre utbildning för dem. 

Skapa förtroende

Och ju mer du känner dem desto lättare är det att få dem att hitta till dig. Få dem att få förtroende för dig. 

Det absolut bästa sättet att skapa just förtroende är ju genom att synas framför kameran. Det slår allt. Å tro mig, jag vet allt om hur det är att inte våga vara där. Att vara rädd för vad grannar, kollegor och bekanta ska tycka och tänka. 

Men att upplevas naturlig och förtroendeingivande framför kameran är ingen medfödd magisk talang som är några få förunnat. Det är något alla kan lära sig. Och varje steg du behöver kunna. Tips och råd som gör det enklare för dig att vara bekväm har jag samlat i 10 steg för att du ska bli bekväm framför kameran i Webbutbildningen som heter just Bli Bekväm Framför Kameran. Och även den är det 50% rabatt på nu fram till och med 25 februari. Du hittar den och de andra webbutbildnigarna på pixelhouse.se/jubileum

Det gör stor skillnad för din marknadsföring när du syns. 

Personligen ökade jag min försäljning av mina webbutbildningar med över 200% när jag började synas själv på video i sociala medier. Utan att vara framför kameran hade jag aldrig suttit här idag med över 1000 sålda webbutbildningar.

Allt det här med att skapa en lönsam webbutbildning handlar ju om att få dina deltagare att hitta den också. Så först ska du göra allt jobb för att skapa utbildningen. Med allt vad det innebär i att välja ut vad som ska vara med, spela in, redigera, sätta upp utbildningen i plattformen, skriva texter, skapa pdf:er och guider som dina deltagare kan ladda ner. Jag har sett hos mina deltagare att de här pdf:erna, guiderna och checklistorna har varit väldigt uppskattade och nyttiga. 

Marknadsföra din utbildning

Du behöver också nå ut till dem du kan hjälpa. Det kräver också jobb och tar tid. 

Oavsett om du bygger ett så starkt personligt varumärke så att kunderna hittar till dig eller om du jobbar på att nå ut till dem, så behöver du göra jobbet. 

Nu låter det kanske som att jag vill skrämma bort dig från att göra en webbutbildning, Det vill jag inte alls. Men jag vill inte heller att du ska tro att det är något du gör på ett par veckor och sen är det klart och pengarna rullar in. Månad efter månad. År efter år.

Oavsett om du har många följare idag eller bara ett fåtal så går det att marknadsföra din webbutbildning via sociala medier.

Sen är det lätt att tro att många följare eller många views på en video automatiskt innebär mer försäljning. 

Med det finns många på LinkedIn, Instagram, TikTok ja, på alla olika sociala medier som har 10-, 20 och 30 000 följare, men som ändå kämpar för att få kunder genom sina sociala medier.

De får ofta många likes och massa hurrarop. Men ingen försäljning. 

Samtidigt har jag flera kunder och deltagare på mina utbildningar som bara har några hundra följare och ändå drar in en fantastisk årsinkomst med hjälp av video och sin digitala marknadsföring. 

Jag själv är ett exempel. Jag har inte 10 000 följare på Instagram, jag har ett par tusen. Jag har inte 30 000 följare på LinkedIn, jag har knappt 6000. Och jag har alltså ändå sålt 1000 webbutbildningar. 

Å det här är egentligen inget magiskt eller konstigt.

Om det nu skulle finnas någon hemlighet så skulle det vara kvalitet över kvantitet.

Ett fåtal dedikerade följare, ideala tittare, som verkligen behöver dina erbjudanden kan göra mycket mer för dig och ditt företag än flera tusen följare.

Så, istället för att jaga saker som göder din fåfänga, se till att skapa innehåll där de följare du redan har får värdefullt innehåll. Helst via video. Och helst där du syns själv. Så att du skapar förtroende. 

Gör video helt enkelt som skapar know, like and trust så att de lär känna dig, litar på dig och även anlitar och handlar av dig när de behöver dina varor och tjänster. Eller webbutbildning.


Populärt med webbutbildningar nu

Jag märker på frågor jag får att det är många som är i startgroparna för att skapa en webbutbildning nu. Och det är inte så konstigt. För antalet webbutbildningar fortsätter att öka i en rasande fart. Om 4 år tror man enligt det globala mediaföretaget Forbes att webbutbildningar kommer att omsätta över 4 650 miljarder kr världen över. Hisnande siffror eller hur.

Och det finns så mycket att lära sig om att skapa webbutbildningar.

Hur du gör utbildningsvideor. Utbildningsplattform. Hur du lanserar, håller webinar och jobbar med maillistor och säljsidor. För att inte tala om alla 1000-tals förkortningar som GDPR, ROI, CTR och alla andra 😀

Under de 7 år som jag har jobbat med webbutbildningar har jag förstås lärt mig massor av allt det här. Och jag har 4 personer som jag personligen coachar just nu i att skapa videos för just webbutbildningar. 

Både för att göra själva utbildningen och sen också marknadsföra den.

En av dem som jag jobbar med sa så här härrom dagen;
"Fasen vad jobbigt. Nu när jag kan mer så ser jag ju också alla fel jag gör. Men det kommer blir bättre för dom som kommer gå den här utbildningen nu när jag gör rätt."

Och det är ju det som är så viktigt. Att det blir bra för dem som kommer gå din utbildning. Det är där fokuset ska vara. Det är den viktigaste nyckeln av alla för att sälja 1000 webbutbildningar. Det tillsammans med att vara villig att göra jobbet. 

 

Jubileumspriser på mina webbutbildningar

Och vill du fira 1000 webbutbildningar med mig och därmed få 50% rabatt. Alltså få utbildningen för halva priset. Gå till pixelhouse.se/jubileum. och även om du bara betalar hälften så mycket så får du tillgång till allt som ingår i utbildningen. 

I både Kommunicera med video i sociala medier och Lyckas med Live och webinar får du tillgång till VIP-grupp via Facebook där du hela tiden får hjälp och stöd och inspiration. 

I Bli Bekväm Framför Kameran får du utmaningar och övningar att göra under resans gång.

Och även om du inte alls har tid eller har planerat en utbildning just nu;

Du kan inte komma efter. 

För du går utbildningen i din egna takt. Om du redan går en utbildning i social medier, i marknadsföring eller i att skapa en webbutbildning så är det ett perfekt komplement. Det kommer göra skillnad. Jag har sett det gång på gång. 

Fram till 25 februari betalar du alltså bara halva priset på alla mina 3 webbutbildningar. Oavsett om du väljer att köpa de alla tre. Vilket just nu blir samma pris som utbildningen Kommunicera med video i sociala medier brukar kosta. Eller om du väljer att köpa en av de här 3 utbildningarna så är gå till pixelhouse.se/jubileum och anmäl dig innan den 25 februari.

ÖVRIGA LÄNKAR : 

Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

Instagram: @Stockholm Pixelhouse 

Threads: @Stockholm Pixelhouse 

LinkedIn: @heleneaberg 

TikTok: @heleneaberg 

Facebook: @Stockholm Pixelhouse

Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

Hemsida: www.pixelhouse.se


TYCK TILL & PRENUMERERA 

Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt! 

/Helene

 





#187 • Vad är UGC & Hur kan du jobba med det?

Du behöver faktiskt inte ens ha sociala medier själv för att tjäna pengar på just sociala medier.

Ja det är faktiskt sant. Du kan göra video till andra och få betalt för det. På flera olika sätt och det sättet som vi ska fokusera på idag är det som kallas UGC. 

UGC står för User generated content. Det är innehåll som är skapat av personer som visar upp, använder eller rekommenderar en tjänst eller produkt.

Det kan vara klipp där du får se hur ett plagg ser ut på en person. Eller videos där någon applicerar en ny mascara och kanske berättar om den eller ger tips. Förutom det kan det vara material där du får se bilder på produkten i någons hem eller där de delar en personlig rekommendation. 

Grejen med UGC är att det ska kännas som kundrecensioner. En  produkt eller tjänst ska sättas in i ett naturligt sammanhang.

Så om du ska göra UGC-videos så gör du en video om ett par skidglasögon säger vi som företaget som säljer de här visar i sina kanaler. På sin hemsida, på sitt Instagramkonto eller Tiktok-konto. Du behöver alltså inte visa det i dina egna kanaler. Men du får betalt av företaget för att de får visa det här i sina kanaler. 


Vem kan skapa UGC? (Svar alla!) 

Så du som är innehållsskapare och bra på att göra video kan alltså  skapa user generated content, och bygga upp en helt business kring det. Du behöver inte massor av följare för att tjäna pengar. 

Så den här typen av videos är perfekt för dig som är kreativ och vill skapa innehåll men som inte har byggt upp din egna följarskara än.

Har du en egen följarskara också så kan du ju dessutom sälja ett helt paket till dina kunder. Du kan göra videos som de får visa på sina kanaler OCH du kan visa dem i dina som
IGC-videos. IGC står här för Influencer generated content. Alltså du ger företaget ökad spridning genom att visa innehållet för dina följare som du redan har byggt upp ett förtroende hos.

Men om vi fortsätter att fokusera på UGC: alltså de videos som du skapar men som företagen du gör dem för visar i sina kanaler.  


UGC finns tack vare TikTok 

Jag skulle säga att UGC finns tack vare TikTok. 

Under pandemin blev personligt innehåll superpopulärt på just TikTok och algoritmen jobbar för att visa videos som är intressant för användaren. Både sådana konton som man valt att följa och sådana man inte hittat än men som algoritmen tror kommer ge värde i form av underhållning eller utbildning. 

Och det är just det här som är grejen att vi ska nås av innehåll som vi ser som värdefullt. Många UGC-videon är just utbildande eller underhållande. och de måste kännas äkta för att fungera även om den som skapar videon får betalt. De ska inte se ut eller kännas som en reklamvideo eller en annons.

Därför är det också en stor fördel att de är filmade med din mobil.
Jag har pratat om och lärt ut hur du gör video med mobilen sedan iPhone 6 kom 2014. Och det har ju hänt så mycket sedan dess. Under de här 10 åren ha kameran, redigeringsappar och inställningen till mobilen som kameran ändrats otroligt mycket. Det är en magisk utveckling.

FILMA MED MOBILEN

Just nu kan du faktiskt få min minikurs Filma med mobilen helt gratis. Det är en minikurs där du får 5 korta videos med tips och trix på hur du kan skapa bättre videos med just din mobil. Du hittar den på www.pixelhouse.se/filmamedmobilen.

Sen handlar det ju inte bara om tips och trix förstås men det är en bra bit påväg. Men ju mer du kan hantverket att skapa bra videos som ger effekt för företaget. Desto mer kan du tjäna som UGC-kreatör. 

Flera av mina deltagare på Kommunicera med video i sociala medier har nu börjat få upp ögonen för UGC och besitter ju en gedigen kunskap som de kan använda på så många olika sätt. För att marknadsföra sig själva och sitt företag men alltså också för att marknadsföra andras produkter och få betalt för det utan att blanda upp sitt egna flöde med allt för mycket sponsrat material. Win win för alla. Eller hur?! 


Större och större krav

Men jag sa ju att möjligheterna att göra video med hjälp av telefonen har utvecklats snabbt. Det samma gäller för UGC-branchen. Det ställs nu ganska höga krav på kvaliteten på videon hos de allra flesta företagen. Så du behöver kunna hantverket. 

Du behöver kunna filma med bra bildkomposition, i snyggt ljus, med bra ljud och redigera det på ett sätt som gör att tittaren hela tiden är med och vill fortsätta titta och engageras i det du visar och berättar om.


Det samma gäller ju det rent berättartekniska. Att du har ett anslag. En början på din video som fångar tittaren så att han eller hon verkligen börjar titta.
Sen gäller det att förklara vilka problem du löser med så mycket medkänsla och förståelse för företagens kunder som det bara går.

Därför är det förstås mycket lättare att göra UGC-videos för varor och tjänster som du verkligen använder på riktigt. Då förstår du och kan leva dig in i vilka problem tittaren kan uppleva och hur just den här varan kan lösa det problemet. Anledningen till att företaget betalar dig för att skapa den här videson istället för att de gör det själva är ju inte för att de inte vill göra video utan för att tittaren ska få se någon som han eller hon kan relatera till. Så det är superviktigt att det här känns genuint.

Sen behöver tittaren också förstå varför just det här är den bästa lösningen och så behöver videon innehålla en Call to action. Alltså vad ska tittaren göra när videon är slut.


1 ämne, 1 målgrupp, 1 CTA

Precis som jag har sagt så många gånger när det har handlat om video som du gör för att marknadsföra ditt egna företag där videon ska handla om 1 sak, för 1 specifik målgrupp och ha 1 call to action så är det samma sak här. Och precis som alltid så har du kort tid på dig att fånga tittaren. Max 2 sekunder. Om ens det. Så en tydlig start på din video är superviktigt. Kanske viktigast av allt. Annars är det ju ingen som ser resten. Eller hur?

Att skapa UGC material säger många tar oceaner av tid. Men det behöver inte alls vara så. Inte när du kan det. 

Tänk också på att det är videos som du gör med mobilen som är grejen här! Det här materialet som du skapar som UGC-kreatör ska ju blandas i flödet med material från kompisar, kollegor, släktingar och kännas lika genuint som allt det andra. Autentiskt är halva för att inte säga hela grejen. 

Videos som du skapar med mobilen presterar nästan alltid bättre i sociala medier överlag än videos som skapas med en systemkamera. 

Och eftersom det är äkta vi vill se. Vilket bara blir mer och mer viktigt i och med AI:s frammarsch så vill vi inte se videos filmade i påkostade studios utan på ditt kontor, utomhus hemma. 


Vad tjänar man?

Å nu kanske du funderar på men vad tjänar jag som UGC-kreatör? För det här avsnittet kom ju till eftersom förra avsnittet här i Pixelpodden - en podd om video handlade om 10 sätt att tjäna just pengar med hjälp av video. 

Beloppen varierar mycket för UGC-videos. Allt ifrån 500kr till 5000kr är inte ovanligt. Även om jag inte kan rekommendera någon att göra UGC-videos för 500kr så vet jag att det är summor som florerar. 

Men vanligast är nog 2500-3000kr för en UGC video.

Sen handlar det ju om hur du skriver dina avtal och om du jobbar direkt mot företaget eller om du har en sk UGC-byrå som sköter allt det praktiska med avtal, hitta matchande företag osv. Det finns flera sådana här byråer som tex
Bright Minds. UGC-butiken, Affiliated... ja det finns många. 

Men du kan alltså själv kontakta ett företag och erbjuda dina tjänster när du kan göra video som hjälper dem att nå ut till fler och sälja mer. 

Skriv tydliga avtal

Men se till att skriva tydliga avtal. Var får företaget använda din video, hur länge får de använda den, får de klippa i den, ska du göra en eller flera videos. Ja det finns såklart en hel del att tänka på när du skriver det här avtalet. Som alltid när du skriver avtal. 

Men låt inte avtalsskrivandet hindra dig från attt skapa UGC.videos. Det är ett superkul sätt att antingen få en extrainkomst eller ha som ett heltidsjobb.


Och ju mer du lär dig att

  • vara bekväm framför kameran

  • filma med din mobil

  • skapa video på ett bra sätt.

Ju mer kan du tjäna.

Om du vill så gå gärna min gratiskurs Filma med mobilen. en minikurs i 5 delar som kommer ge dig en hel del hjälp på vägen. Den är alltså helt gratis och du får 5 korta videos med tips på hur du just kan skapa bättre videos med din mobil. Du hittar den på www.pixelhouse.se/filmamedmobilen

ÖVRIGA LÄNKAR : 

Instagram: @Stockholm Pixelhouse 

Threads: @Stockholm Pixelhouse 

LinkedIn: @heleneaberg 

TikTok: @heleneaberg 

Facebook: @Stockholm Pixelhouse

Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

Hemsida: www.pixelhouse.se

 

TYCK TILL & PRENUMERERA 

Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt! 

/Helene

Vad är UGC & Hur kan du jobba med det?
Annonsering på Facebook & Instagram 2024

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!