Tar du hand om ditt personliga varumärke? Eller låter du andra styra över det?

Styra_personligt varumärke_omslag

LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

Gratis webinar: Att synas på video 

Webbutbildning Bli Bekväm Framför Kameran

APPLE PODCAST  •  SPOTIFY

Ditt personliga varumärke utvecklas och påverkas hela tiden. Oavsett om du gör något eller inte. 

Men du kan också styra det i den riktningen du själv vill. 

Och här kan video göra stor skilland. 
När du syns på video och dina tittare, följare och potentiella kunder lär känna dig
så bygger du en solid grund för ditt personliga varumärke som är svårare att påverka för andra. 

Vilken sida av dig framhåller du? Vad vill dina blivande kunder se av dig? Det här och mycket mer handlar det här avsnittet om. 



Tar du hand om ditt personliga varumärke? Eller låter du andra styra över det?

Oavsett om du har jobbat på det eller inte så har du ett personligt varumärke. 

Om jag tex googlar ditt namn och inte hittar någonting om dig så säger det någonting. 
Samma sak om jag hittar en gammal blogg eller gamla Facebookinlägg. 

Vi som googlar ditt namn skapar blixtsnabbt en bild av hur vi ser dig. Vem vi tror att du är. Och det här intrycket kan sitta kvar länge. First impression lasts brukar det ju heta. Första intrycket sitter kvar. 

När man pratar om ett personligt varumärke är det lätt att tänka på ett tillrättalagt instagramkonto. 


Hur uppfattar andra dig 

Men det handlar egentligen inte alls om det. Utan om hur folk uppfattar dig. Vad de tänker när de hör ditt namn helt enkelt. 

Det här är ju inget som kommit med sociala medier. Ryktet om oss som personer har alltid funnits där.

Själv är jag uppväxt i ett ganska litet samhälle på 3-4000 invånare i Småland. En bruksort där alla känner alla. Alla hade ett välkänt personligt varumärke i samhället som var galet svårt att gnugga bort om man ville påverka det.

Och samma gäller online. Du har ett personligt varumärke antingen du vill eller inte höll jag på att säga. 

För ryktet om dig finns där. Före detta kunder har pratat om dig. Har du gjort ett bra jobb så pratar de väl om dig. Har du misslyckats så pratar de mindre bra om dig. 

Men du har ju också en enorm möjlighet att forma ditt personliga varumärke! Och här kommer verkligen video och sociala medier in i bilden. 


Vem vill du vara? 

Hur vill du att andra ska uppfatta dig. Och varför. Det är bra frågor att svara på innan du börjar bygga ditt personliga varumärke online. Och jag menar inte att du ska bli någon du inte är utan mer vilken sida av dig vill du betona för dina potentiella kunder? 


Vad ska ditt personliga varumärke hjälpa dig att åstadkomma? 

Å det här behöver ju inte bara ha med att sälja mer att göra. Det kan ju lika gärna vara att du har ett jobb men vill klättra i karriärstegen eller byta bana helt. 

Men om vi stannar vid bilden av att du är företagare och vill bygga ditt varumärke kring de varor och tjänster som du erbjuder dina kunder. Vad vill du bli känd för helt enkelt. Hur ska folk beskriva dig. Vad vill du att de ska säga om dig om de pratar om dig? 

Och här kan det ju förstås vara lite smart att fundera på vad det är som gör dig unik. Vad har du för fördelar jämfört med dina konkurrenter? 

Har du någon speciell talang eller kunskap som du har förvärvat i din karriär eller något som du kan mer om än de allra flesta


Ta 10 minuters skrivpaus

Ta 10 minuter och skriv ner på ett papper allt du kan komma på som är speciellt med dig. Och var inte blyg. Ingen annan än du ska läsa den här listan. Så skriv ner allt du kommer på. 

Men sätt klockan på 10 minuter. 

⏳✍️

Jag hoppas att du nu har en lista med saker som gör dig speciell.

Visst är det ganska coolt att läsa hela den här listan om dig själv? 

Jag hade en deltagare på en workshop jag höll en gång om att vara bekväm framför kameran där vi började med att göra den här övningen som utbrast “Jag hade ingen aning om att jag är så här bra!” Visst är det underbart. Så låt oss bara suga in alla fördelar vi har en stund. Det är ju superhärligt. Eller hur? 

Nu när vi sitter här och njuter av vår fantastiska lista så stryk under alla de saker på listan som dina kunder skulle ha nytta av. Som de vill att du delar med dig av. 


Ditt varumärke handlar inte om dig 

För ditt personliga varumärke handlar egentligen inte alls om dig. jag vet det låter helt sjukt. Men det handlar om de personer som du vill hjälpa. Det handlar om vad du kan lära dem eller hjälpa dem med. Oavsett om det är ren kunskap eller nöje, glädje, mindre sorg, mindre smärta, stolthet, ja vad det än är. 

Så vad kan du dela med dig av som dina kunder och blivande kunder är intresserade av. 

⏳✍️

Skriv ner vem du är, vad du gör och för vem

Nu ska du få skriva en kortare lista av alla de som fanns med på den långa listan du skrev tidigare. 

De här sakerna ska beskriva vem du är, vad du gör och för vem. Vad du gör för dem du hjälper, Alltså om du säljer klänningar så får du din kund att känna sig vacker, självsäker, stilig tex. 

Eller om jag tar mig som exempel så har jag samlat alla mina kunskaper och erfarenheter som jag har fått under mina dryga 25 år med tv och video i webbutbildningar och föreläsningar som gör att mina deltagare lär sig att använda video så att de verkligen når ut till fler och säljer mer. De tjänar mer pengar helt enkelt och kan uppfylla sina drömmar. 

Skriv ner det du kommer fram till! Helst på en post-it lapp som placerar någonstans där du ser den varje dag. 

⏳✍️

Det är det här du ska förmedla varje dag i dina sociala medier, i mail, i verkliga livet. Hela tiden ska den här känslan du kommer fram till här genomsyra det andra uppfattar om dig. 

Din hemsida ska förstås ge den här känslan. Dina sociala medier ska göra det. 


Hur skiljer du ut dig från dina konkurrenter

Du ska ju förstås skilja ut dig mot dina konkurrenter. 

Om jag tar mig själv som exempel igen. Det är otroligt få som har över 25 års erfarenhet med TV och video och som dessutom har jobbat aktivt med sociala medier i snart 10 år. Och som dessutom har studerat en hel del pedagogik så att jag kan förmedla mina kunskaper vidare på bästa sätt. 

Det här särskiljer mig. Jag vet att jag kan det jag pratar om. Därför blir jag tex sällan nervös när jag sänder live eller håller webinar. Pirrig ja absolut. Men jag är inte rädd att komma av mig. Jag VET att jag kan det jag pratar om. 

Och ju mer mina kunder och följare lär känna mig. Desto mer förstår de just det här - att jag kan det jag pratar om.

Å samma sak är det förstås för dig. Jag är övertygad om att du kan det du håller på med. Oavsett om det är att sälja inredning, målarfärg, konsulttjänster inom bokföring eller skriva texter åt dina kunder. Men för att vi ska förstå att du kan det och känna att vi litar på dina tips och råd. Att vi ser dig som vår guide inom det här området så behöver vi lära känna dig.
⏳✍️

Visa dig på video

Och det absolut bästa och lättaste sättet att få många att lära känna dig är att synas på video. Live eller inspelat. Men att visa oss hur du är! Hur du rör dig, hur du låter, hur du betonar orden och hur du ser ut, vilka ansiktsuttryck du har när du säger dem.

Allt det här gör sån skillnad. Vi vill anlita och handla av personer. Som finns på riktigt. 

Så visa dig. Och jag säger inte det här med lättvindigt. För jag vet EXAKT hur svårt det är att få fram sin personlighet på video.

Jag har varit bakom kameran i så många år och sett så många som inte gått genom rutan eller kameralinsen i början. De går igenom en total personlighetsförändring när de tar sista steget in framför kameran. Men jag har inte heller under alla mina år träffat någon som inte kan lära sig. 

Vi är hårdast mot oss själva

Visst det kräver en del tålamod, en del övning, en del kunskap och en del mod. Och det kräver att du brottas en hel del med tankar som Herre jösses hur ser jag ut?! Hur låter jag? Vad gör jag med munnen? Vad är det för min? Ja, alla de där taskiga och elaka tankarna som vi tänker när vi ser och hör oss själva. 

Å de här elaka tankarna är ju en av anledningarna till att det är så galet svårt att vara bekväm när vi står där framför kameran. 

Tänk om vi skulle säga de där sakerna till någon annan. Om du skulle säga till en kollega eller någon annan. 

"Men vad är det för konstig min du gör när du pratar?"

"Kan du inte prata riktigt?"

"Du ser ju helt förtappad ut!"

“Hur ser du ut i håret egentligen?”
“Tror du verkligen att någon kommer lyssna på dig?”

Skulle du säga så till någon skulle ju den personen skulle ALDRIG prata med dig igen. Eller hur?

Men till oss själva gör vi så. Ofta.

Och det är svårt att känna sig bekväm framför kameran och bygga på sitt personliga varumärke med en så elak kollega eller vad vi ska kalla de här elaka tankarna. 

Men vet du. Det här går att träna bort! För när du lär dig att vara bekväm framför kameran kommer du också bli snällare mot dig själv. Du kan till och med bli stolt när du ser dig själv på video.

Att upplevas naturlig och trovärdig framför kameran är nämligen ingen medfödd talang. Det är något alla kan lära sig.

Jag har hjälpt massor av programledare, chefer, företagare och andra att agera framför kameran under alla  mina år med TV och video. Och som jag sa, jag har hittills aldrig träffat någon som inte kunnat lära sig att agera framför kameran.

Bli Bekväm Framför Kameran

Alla de här övningarna och råden för hur du blir bekväm framför kameran. Hur du agerar, pratar och förbereder dig för att lyckas framför kameran har jag samlat i 10 steg i en webbutbildning som heter Bli Bekväm Framför Kameran.


Gratis Webinar

Du hittar mer info på pixelhouse.se/kamera och vill du se ett gratiswebinar med tips och råd så hittar du anmälan till webinaret på pixelhouse.se/attsynas 


Jag hoppas att du vill vara med! Så att du på allvar kan vara med och styra vad andra säger om dig. Styra över ditt personliga varumärke alltså. 

Pixelhouse.se/attsynas där hittar du ett gratiswebinaret.



ÖVRIGA LÄNKAR : 

Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

Instagram: @Stockholm Pixelhouse 

LinkedIn: @heleneaberg 

TikTok: @heleneaberg 

Facebook: @Stockholm Pixelhouse

Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

Hemsida: www.pixelhouse.se


TYCK TILL & PRENUMERERA 

Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt! 

/Helene




Att marknadsföra dig med video 2024
10 fungerande sätt som du kan tjäna pengar med hjälp av video

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!