Att marknadsföra dig med video 2024
LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:
Video Marketing Statistics 2024
Gratis webinar: Tips och Inspiration för att bli bekväm framför kameran
Nördarnas Podd - avsnitt 2 Våga stå framför kameran
Avsnitt 137 - Gör mer av det som funkar. Lär dig att läsa av ditt resultat i sociala medier på rätt sätt
APPLE PODCAST • SPOTIFY
Wysowls årliga undersökning om videomarknadsföring är här!
För 10e året i rad kommer Video Marketing Statistics från Wysowl.
Nördig läsning. Jag vet 😀 Men underbart! För video bara fortsätter att växa.
Wysowl själva sammanfattar sin undersökning så här:
“Video är bekvämt, engagerande och inflytelserikt.
Dessa data (i undersökningen, min anteckning) skapar ett övertygande bevis för
att varumärken bör fortsätta att öka produktionen och pumpa ut videoinnehåll som
informerar, utbildar och övertygar om de vill frodas på en video-first-marknad.
Efterfrågan och påverkan finns helt klart!”
Å ja - jag kan bara hålla med!
Att marknadsföra dig med video 2024
När jag spelar in det här är det snart en månad sedan det var julafton. Men julklappsutdelningen bara fortsätter :-) I alla fall för oss videonördar!
Nördarnas podd
Vet du, jag kan verkligen kalla mig nörd på allvar nu :-) För vid årsskiftet startades en helt ny podd av David Stavegård, du vet Excel-experten och Patrik Stenberg som jobbar med digitalisering och affärsutveckling. Deras helt nya podd heter Nördarnas podd.
De intervjuar olika nördar inom alla möjliga områden. Där är jag en av de första nördarna att intervjuas. Videonörd. Avsnitt 2 Våga stå framför Kameran
Bli bekväm Framför Kameran
Och vill du lyssna på den här podden och kanske till och med avsnittet med mig så länkar jag till det avsnittet i beskrivningen till det här avsnittet. Och där bland länkarna i beskrivningen till det här avsnittet hittar du också en länk till ett helt webinar om att bli bekväm framför kameran www.pixelhouse.se/attsynas är adressen till webinaret. pixelhouse.se/attsynas.
Det webinaret, som jag definitivt tycker att du ska anmäla dig till, kommer att vara värt sin tid i guld. Jag lovar.
För om du funderar på om du vågar vara framför kameran eller om du funderar på hur du kan upplevas mer förtroendeingivande när du syns på video så är det här webinaret för dig. pixelhouse.se/attsynas alltså.
Jag har så många kunder som har fått magiska resultat när de blev bekväma framför kameran.
Och jag behöver inte gå längre än till mig själv. När jag väl började synas framför kameran så ökade min försäljning av mina webbutbildningar med över 200% Och kan jag så kan du. För jag var långt ifrån bekväm framför kameran förut. www.pixelhouse.se/attsynas är adressen. Gå dit och anmäl dig!
För videomarknadsföring ÄR och förblir en grundbult i vårt magiska digitala landskap.
Wyzowl ger oss Video Marketing Statistics 2024
Jag började ju med att säga att det fortfarande delas ut julklappar till oss nördar. Och det jag syftade på då var Wysowls årliga undersökning av att använda video i sin marknadsföring. Video Marketing Statistics 2024
Wysowl har gjort den här undersökningen i 10 år nu och det är så spännande att se utvecklingen!
9 av 10 använder video
Nu använder 9 av 10 företag som svarar på Wyszowls frågor, video i sin digitala marknadsföring. 9 av 10. När jag startade min webbutbildning Kommunicera med video i sociala medier 2017 var den siffran ca 60% alltså 6 av 10. Nu är det alltså 9 av 10. 91% som använder video.
Tidsbrist och kunskapsbrist
De som INTE använder video säger att tiden är den största anledningen till att inte göra det. Använd mobilen säger jag då :-) Jag tror att jag har lyckats övertyga de allra flesta deltagarna på min webbutbildning Kommunicera med video i sociala medier • Filma som proffs med din mobil genom åren att det inte behöver ta massor med tid att göra bra video.
Och med bra video menar jag video som gör skillnad för dig och ditt företag.
Även om nästan alla marknadsförare i undersökningen, alltså nästan enhälligt tror på vikten av video, verkar många fortfarande ha svårigheter när det kommer till själva utförandet.
Vid sidan om tidsbrist är det en femtedel av de som inte gör video idag som säger att det är för dyrt.
Nästan lika många av dem som vill marknadsföra sig digitalt och som inte använder video vet inte var de ska börja någonstans. Vad ska de göra video om. Hur använder man tekniken? Ja, du kanske känner igen dig. Men vet du. Det behöver varken ta massor med tid, vara dyrt eller svårt att göra bra video.
Dessutom vad gäller sociala medier så är det korta videos som presterar bäst. Det är ju toppen för alla. Både för tittare och oss skapare. En kort video går snabbt för tittaren att se. Och det kan också gå snabbt för dig att skapa den. Så då kanske du dessutom hinner lägga tid på att testa och göra olika versioner av din video också
Testa din målgrupp
Du som har hängt med här i Pixelpodden - en podd om video länge vet ju hur mycket jag vurmar för att ha koll på sin målgrupp. På just din ideala tittare. Och när du gör korta videos kan du testa dem på just din målgrupp. Vad ger bäst resultat på nedersta raden i ditt företag. Alltså vad är det som ger dig mer kunder. Vad är det för video du ska göra för att kunna hjälpa fler. Du kan experimentera med olika stilar, olika ämnen… Se vad som passar just din målgrupp bäst helt enkelt.
Video och ROI
Sen handlar en annan stor stoppkloss om att man inte vet vad det ger. Vilken ROI video har. Return of investment. Vad får du tillbaka av den tid och de pengarna du lägger ner?
Här visar Wysowls undersökning att en stor majoritet av de som använder sig av video i sin marknadsföring säger att det ger en trygg och solid grund inom försäljning, nya potentiella kunder och varumärkesmedvetenhet.
Jag har ju tidigare här i Pixelpodden - en podd om video pratat om att mäta rätt saker när du mäter vad du får tillbaka på ditt marknadsföringsjobb med video och all annan digital marknadsföring. Alltså att du mäter antalet leads du får, eller hur mycket din försäljning verkligen ökar av din marknadsföring.
Som tex det jag pratade om i början av det här avsnittet Att min försäljning på mina videoutbildningar ökade med över 200% när jag började synas själv på video. Jag har till och med ett helt avsnitt om just det här med att mäta rätt saker och hur du utvärderar ditt resultat. Det är avsnitt 137 Gör mer av det som funkar. Lär dig att läsa av ditt resultat i sociala medier på rätt sätt. Lyssna gärna på det.
För Wyszowls undersökning visar att det är många som fortfarande främst mäter framgången av sin marknadsföring genom fåfängan. Hur många gilla-markeringar och delningar en video har gått. Snarare än vad det verkligen gör för att ta dig och ditt företag till nästa steg.
Tittaren, dvs dina blivande kunder vill se video
När Wysowl ställer frågor till tittaren istället för till marknadsförare visar siffrorna tydligt att videor på allvar kan påverka köpbeslut och hjälpa människor att hitta och lära känna dig och ditt företag. Know Like and Trust. Det handlar ju om att få våra potentiella kunder att hitta oss, lära känna oss, tycka om oss och få förtroende för oss så att de även handlar av dig.
Och vet du. Nästan alla konsumenter svarar att de VILL ha mer videoinnehåll från de varumärken och företag som de följer i sociala medier. Ge folket vad folket vill ha!
Men, det är inte bara videoformatet och att det rör på sig som gör skillnad. Kvalitet spelar stor roll – över 85 %, alltså nästan 9 av 10 personer säger att produktionsvärdet påverkar hur mycket de litar på ett företag. Alltså behöver du göra video som håller en viss klass. Du behöver lära dig att få bra ljus, bra ljud, bra bild och bra redigering. Bra textning. Hantverket behöver vara på plats.
Vill du att dina kunder ska lära sig något om dina produkter, varor eller tjänster så kan du verkligen tjäna på att lära dig att skapa bra video för de allra flesta säger att de föredrar att lära sig om en produkt genom en kort förklarande video jämfört med att lära sig via text eller ljud för den delen.
Jag som är sån videonörd att jag till och med får vara med i Nördarnas podd kan ju bara nicka instämmande när Wysowl sammanfattar sin undersökning med att skriva: “video är bekvämt, engagerande och inflytelserikt. Dessa data (i undersökningen) skapar ett övertygande bevis för att varumärken ska fortsätta att öka produktionen och pumpa ut videoinnehåll som informerar, utbildar och övertygar om de vill frodas på en video-first-marknad. Efterfrågan och påverkan finns helt klart!”Så om du tillhör dem som inte gör video alls idag eller inte gör det så mycket som du kanske någonstans känner att du borde. GÖRT!
Hör av dig
Och vill och behöver du inspiration och hjälp. Hör av dig! Jag hjälper dig gärna. Skicka ett DM på Facebook eller Instagram stockholmpixelhouse heter jag där eller på LinkedIn där du hittar mig som helene åberg. Och du kan ju alltid maila också förstås helene@pixelhouse.se är min mailadress.
Hör av dig och glöm inte att anmäla dig till webinaret som ger dig verktyg för att bli mer bekväm och mer förtroendeingivande framför kameran. www.pixelhouse.se/attsynas
Nu önskar jag dig en fortsatt bra dag. Vi hörs nästa vecka igen Ha det så bra tills dess. Hej då.
0 kommentarer
Lämna en kommentar
Vänligen logga in eller registrera dig för att skriva en kommentar