Vad har Gibba Forre med marknadsföring att göra?
LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:
Webbutbildning: Kommunicera med video i sociala medier.
Webbutbildning: Lyckas med Live & Webinar
Webbutbildning: Bli Bekväm Framför Kameran
Avsnitt 144 • Tjäna på att välja bort med Angelica Henriksson
Avsnitt 164, del 1 i serien om målgrupp och grunderna i Digital marknadsföring
Avsnitt 171 Att hitta de rätta orden med Angelica Henriksson
APPLE PODCAST • SPOTIFY
Du kan skapa förståelse, få dina blivande kunder att relatera och du kan också beröra din tittare på ett personligt plan när du väljer rätt ord i dina videos. För det handlar inte bara om vad du säger utan också hur du säger det.
När du väljer rätt ord blir din marknadsföring mer framgångsrik.
#182 • Förstå, Relatera & Skapa personlig beröring med ord
Att använda rätt ord för att skapa förståelse, relaterbarhet och personlig beröring för din målgrupp är a och o i marknadsföring. Även när du gör video.
I helgen var jag på skidläger med mina barn och på kvällen var det ett stort digitalt event för alla som gillar Fortnite. Det var mycket prat om Fortnite hela helgen och de spelade även en hel del Fortnite på kvällarna när träningarna var klara.
Eller spelade Fortnite - De gibbade forre.
Jag ska helt ärligt säga att jag hörde det här uttrycket för första gången förrförra helgen. Gibba Forre me boysen. Spela Fortnite med grabbarna.
Jag förstod bara ett enda ord i den meningen först och det var boysen.
Och förstår inte våra kunder det vi säger så lämnar de våra inlägg, hemsida eller blogg och går vidare till någon annan.
Därför är det så viktigt att vi använder rätt ord. Och det är exakt vad vi ska prata om i dag.
För det valet av ord i våra videos kan göra marknadsföringen betydligt mycket mer framgångsrik.
För att nå framgång med videoinnehåll är det inte bara viktigt att ha en fantastisk kamera eller imponerande redigeringsfärdigheter. Det handlar också om hur vi formulerar och presenterar vårt budskap. Så idag ska vi dyka in i varför ordval är avgörande för att säkerställa att dina tittare;
👉 förstår
👉 relaterar till
👉 känner sig personligt berörda av
Förståelse genom tydliga och tillgängliga ordval
När vi pratar om att skapa videor är det enkelt att fastna i det visuella – och det är viktigt, självklart. Men vi får inte glömma bort kraften i orden vi använder. Att använda enkla, tydliga och tillgängliga ord är avgörande för att säkerställa att din publik förstår budskapet fullt ut.
Nu är jag förälder och vill förstå vad mina barn och deras kompisar pratar om så jag lägger förstås massa extra energi på att försöka förstå även meningar som att Gibba Forre med Boysen. Men det extrajobbet gör ju inte våra kunder.
Så att se till att ha strategier på plats för att undvika att teknisk jargong hamnar i er kommunikation och istället anamma ett språk som når bredare och gör att fler kan ta del av ditt innehåll är superviktigt.
Ju mer du känner din målgrupp och dina blivande kunder. Desto lättare kan du hitta de ord som de förstår och som skapar du en inkluderande upplevelse för dina tittare.
Om du tex riktar dig till ungdomar som använder slang kan du till exempel undersöka olika plattformar där de är aktiva – sociala medier som TikTok, Instagram eller Reddit. Lyssna på deras konversationer, kommentarer och trendiga uttryck för att få en känsla för deras språk.
När du har fått insikter om deras ordval, är det dags att integrera dessa ord på ett autentiskt sätt i dina videor. Det är nästan värre att använda ord som du inte riktigt kan säga eller som inte känns äkta bara för att försöka nå fram.
Det är viktigt att dessa ord känns naturliga och inte påtvingade. Ett sätt att göra detta är att integrera dem i exempel eller historier som relaterar till ditt ämne. Detta gör att dina tittare känner sig hemma i din video samtidigt som du kommunicerar ditt budskap.
Om jag gjorde en video om Fortnite skulle jag tex inte kunna säga att den handlade om att Gibba Forre. Det låter inte som jag. Det känns inte äkta att säga det. Jag skulle behöva hitta andra ord om Fortnite som tittaren kan relatera till. Allt annat skulle bara bli fel och jag skulle vara “fett skum” för att fortsätta på kidsens språk.
Men jag säger inte att du måste undvika alla slanguttryck och det går att träna in ord som känns obekväma för dig att säga så att du kan använda dem i mer avslappnade sammanhang. Ju mer du övar på att integrera dessa ord i ditt dagliga tal, desto mer naturligt kommer de att låta i dina videor. Men ibland är helt enkelt steget för långt.
Relaterbarhet genom att prata till din målgrupp
Att använda rätt ord handlar inte bara om att vara förståelig utan också om att skapa en känsla av samhörighet.
När du pratar med dina tittare, se till att dina ord pratar direkt till deras behov, problem och önskemål. Det skapar en mycket starkare koppling och ett djupare engagemang mellan dig och dina tittare.
Du kan anpassa ditt språk för att passa din specifika målgrupp och det är så viktigt att känna till deras språkliga preferenser och referenser.
Att interagera med din målgrupp på sociala medieplattformar kan ge värdefulla insikter. Genom att ställa frågor, skapa enkäter eller be om feedback kan du lära dig vad din publik verkligen bryr sig om och vilket språk de föredrar. Läs inte bara vad de svarar, utan också hur de svarar.
När du identifierar de vanliga frågorna, bekymren eller uttrycken som din målgrupp använder kan du anpassa ditt språk för att direkt adressera de här punkterna i dina videor. Det handlar om att skapa en känsla av gemenskap och förståelse, vilket kan bidra till att öka din publikengagemang.
Å även här Om du känner att vissa uttryck eller fraser inte känns äkta för dig att använda som Gibba Forra med Boysen försök att anpassa dem på något sätt så att de passar din personliga stil. Det är viktigt att du känner dig bekväm med de ord du använder för att de ska förmedla äkthet till din publik. När du gör dig till så känner målgruppen det direkt!
Personlig beröring genom att skapa känslomässiga band
Ord har en unik förmåga att framkalla känslor och skapa en personlig koppling. Genom att välja ord som är empatiska, inspirerande och relevanta för dina tittares livssituationer, kan du skapa en starkare känslomässig kontakt med dem.
Du kan använda berättelser, metaforer och känsloladdade ord för att skapa en starkare och mer varaktig effekt hos din publik.
För att skapa en starkare känslomässig koppling är det viktigt att använda ord som väcker känslor och relaterar till din målgrupps livssituationer.
En bra strategi är att använda verkliga exempel eller berättelser som illustrerar ditt budskap. Detta gör det lättare för din publik att relatera till det du pratar om. Att inkludera personliga erfarenheter eller vardagliga situationer kan skapa en starkare bandbredd med tittarna.
Jag hoppas ju tex att alla som har pratat med ungdomar och försökt förstå deras slang ska känna igen sig i min känsla när jag fick höra “Jag går och gibbar Forre med boysen”. Jag kände mig supergammal. Min dotter brukar säga att jag är född på stenåldern och just då kändes det som om hon hade rätt.
Nu var ju det här som sagt mellan vuxna och barn men ingen tycker om att känna sig korkad. Att inte förstå. Inte jag. Inte du. Inte dina kunder. Vi vill förstå och vi vill känna oss delaktiga. Berörda.
Men den här beröringen måste vara lagom. När du använder känsloladdade ord är det viktigt att du håller det äkta och inte överdriver. Att visa empati och äkthet är nyckeln till att skapa en genuin känslomässig koppling med din publik.
Att anpassa dina ord till din målgrupp är en konstant process av lyssnande, lärande och anpassning. Vilket hela målgruppsanalysen är.
Jag brukar säga till deltagarna på mina webbutbildingar att målgruppsanalysen blir aldrig klar. Den är ständigt pågående.
Genom att vara medveten om din publik och aktivt engagera dig med dem i kommentarsfälten på social medier - både i dina kanaler och i andras kanaler, på nätverksträffar, mässor, kundbesök ja var det nu kan vara , kan du skapa mer effektiva och engagerande videor genom att använda ett språk som de känner att de förstår relaterar till och
känner sig personligt berörda av . Och som samtidigt känns äkta!
Sammanfattningsvis.
Att använda rätt ord i dina videor handlar om att kommunicera klart, ansluta på ett djupare plan och skapa en minnesvärda upplevelser för din publik.
Mer om målgrupp och ordval
Vill du lyssna mer på ämnet målgrupp så gå till avsnitt 164 • Grunderna i Digital Marknadsföring.
Det är första delen i en hel serie om digital marknadsföring i från grunden som jag hoppas och tror att du kommer gilla. Så lyssna på avsnitt 164 till avsnitt 170 om du inte redan har gjort det.
Avsnitt 171 handlar det om hur du hittar alla de här rätta orden. I det avsnittet är dessutom Angelica Henriksson från Yogaprenörpodden gäst. Angelica är fantastiskt duktig på att hitta och känna sin målgrupp och just att hitta de rätta orden. När jag pratar om Angelica Henriksson så måste jag ju också nämna ett annat avsnitt där just Angelica är med i Pixelpodden - en podd om video för hon har gästat podden 2 gånger.
I avsnitt 144 pratar Angelica Henriksson om att nischa sig. Att välja bort för att tjäna mer. Det här avsnittet är ett av poddens mest lyssnade avsnitt och du som lyssnar på Spotify - dina gelikar alltså av de som lyssnar på podden på just Spotify så är det här avsnittet avsnitt 144 med Angelica Henriksson det mest lyssnade avsnittet av alla i år. Du hittar det förstås i Spotifyappen.
Du hittar alla avsnitt på pixelhouse.se/pixelpodden eller pixelhouse.se/avsnitt och så följt av avsnittets nummer.
ÖVRIGA LÄNKAR :
Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video
Instagram: @Stockholm Pixelhouse
LinkedIn: @heleneaberg
TikTok: @heleneaberg
Facebook: @Stockholm Pixelhouse
Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse
Hemsida: www.pixelhouse.se
PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN
Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor.
TYCK TILL & PRENUMERERA
Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt!
/Helene
0 kommentarer
Lämna en kommentar
Vänligen logga in eller registrera dig för att skriva en kommentar