Berätta berättelser som jobbar för dig
Att berätta berättelser i dina videos kan göra all skillnad.
I den här andra delen om Storytelling i video för sociala medier får du receptet med ingredienserna som du behöver för att lyckas med din berättelse och skapa video som ger dig det resultatet du önskar.
LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:
Gratis Webinar: Övervinn din rädsla att vara framför kameran
Del 1 om storytelling: Avsnitt 177 • Berätta berättelser för dina tittare
APPLE PODCAST • SPOTIFY
Den första delen hittar du i avsnitt 177 • Berätta berättelser för dina tittare. Lyssna gärna på det avsnittet också om du inte redan har gjort det.
Berättar du berättelser och samtidigt själv syns framför kameran så kryddar du dessutom din video med extra topping! Det gör att det är ännu lättare att nå ditt drömresultat.
Känner du dig obekväm framför kameran hittar du ett helt gratis webinar som hjälper dig att övervinna din rädsla att vara framför kameran här. Det är inspelat i förväg så du kan se det när det passar dig.
Berätta berättelser som jobbar för dig
Det här är den andra delen av 2 om Storytelling. Att berätta berättelser i dina videos i sociala medier.
Förra avsnittet handlade om vad du får ut av att använda berättelser i din digitala marknadsföring och då framförallt i dina video. Det är många fördelar. Jag lovar 😀
När du väl vet vad du ska berätta för något så behöver du ju berätta det här på ett sätt som gör att tittaren:
- börjar titta. Att han eller hon stannar på just ditt inlägg och börjar kolla på just din video
- fortsätter titta genom hela videon
- tycker, tänker, känner eller agerar så som du vill att hen sa göra. Att du når dina mål. Om det är att nå ut till många, eller få fler prenumeranter på din maillista eller rent av fler kunder. Det spelar ingen roll. Det viktiga är att just det målet som du sätter upp uppfylls. Eller hur :-)
Strukturera din video
Att skapa en välstrukturerad berättelse är liksom nyckeln till att fånga och hålla kvar tittarnas uppmärksamhet.
Börja bra
Det viktigaste av allt. För det spelar ju ingen roll hur bra din video är 22 sekunder in i videon om ingen börjar titta.
Inledningen är kritisk. Så jag brukar säga; Börja med det bästa du har!
Börja definitivt med något som omedelbart fångar tittarens uppmärksamhet, som en fråga, ett chockerande faktum eller ett fängslande citat.
Det här första intrycket är ju ditt första tillfälle att göra intryck på tittarna. Det är det första de ser och hör när de startar din video. Ett bra första intryck är hela skillnaden mellan att tittaren fortsätter titta eller scrollar vidare.
Det är en kampen om tittarens uppmärksamhet i sociala medier. Oavsett vad vi tycker om det så ingår det liksom i spelets regler.
Tittarna utsätts för en ständig ström av innehåll, så det är avgörande att du är med och konkurrerar om deras uppmärksamhet från absolut första sekund. Om du inte fångar tittarnas intresse snabbt så kommer du förlora dem till något annat.
Men när du lyckas med en fängslande inledning så ökar sannolikheten att tittarna stannar längre och engagerar sig i hela din video. Å när flera ser hela din video så myser algoritmerna och ger dig mer exponering. Å du får ut ditt budskap och ditt varumärke ännu mer.
Exempel på sätt att börja din video
Du kan börja med en fråga: Det kan vara riktigt effektivt att inleda din video med en retorisk fråga som är relevant för ämnet, förstås. Frågor engagerar ofta oss människor för det får oss att tänka efter och reflektera.
Sen kan du förstås presentera någon chockerande eller oväntad fakta eller statistik som fångar tittarnas uppmärksamhet och väcker nyfikenhet. När du får tittaren att känna Va? På riktigt? Så där så att de måste fortsätta titta för att se att det verkligen stämmer. Då har du lyckats med det här sättet.
Ett kraftfullt citat kan vara en lockande inledning beroende på vilken målgrupp du har. Det här kan vara ett citat från en känd person eller en expert inom ditt område eller från dig själv.
Sen har vi ju det visuella vi kan jobba med. Det är ju video!
En fördel är att vi kan använd visuella element som är överraskande eller dramatiska för att skapa intresse. Det kan vara en snabb klippning, en oväntad bild eller något annat visuellt i bilden som sticker ut. Det här brukar funka riktigt bra när man får till det här bra.
Du som är egenföretagare har ju en fantastisk möjlighet att berätta en personlig berättelse på video och då börja med en öppning som skapar en känslomässig koppling på något sätt till dig. Vi VILL lära känna andra personer och komma bakom ytan. Å det som är så himla bra med det här är att dina tittare kommer vara mycket mer benägna att engagera sig i din video. Att kommentera, lika och dela den vidare om de känner att de kan relatera till dig i videon.
Känner du dig inte bekväm framför kameran och vill du övervinna din rädsla framför kameran så hittar du hjälp här i form av ett helt gratis webinar fyllt med tips och inspiration.
En annan grej som du kan börja en video med, framförallt om du gör utbildande videos, är att lova något direkt i början. Alltså lova vad tittarna kommer att få ut av att titta på hela videon. Känner du din målgrupp så bra så att du verkligen vet vad de vill ha och du kan ge dem en del av det i din video så ger du ju dem en perfekt anledning att stanna kvar och titta på din video om du berättar eller visar det här direkt i början.
Början är viktig
Oavsett hur du gör din inledning så är det den viktigaste delen av din video Det är här du fångar tittarnas uppmärksamhet. Å använder du någon eller kanske till och med några av de här sätten ökar du chansen att dina tittare engagerar sig och fortsätter titta på hela din video.
Konflikt eller problem
Alla bra berättelser innehåller någon form av konflikt. Men en konflikt kan ju också vara problem som din potentiella kund har.
Här har du en möjlighet att etablera varför din berättelse är relevant. Presentera en konflikt, ett problem eller en utmaning som tittaren kan relatera till. Detta engagerar dem och ger en anledning att fortsätta titta.
Du kan använda den här konflikten eller problemet som en hook eller start också Så att din video känns relevant för tittaren direkt från början.
Vi människor är av naturen väldigt nyfikna och intresserade av att lära oss hur vi kan lösa olika problem Men när du känner din målgrupp väl så VET du exakt vilka problem som just dina tittare kan relatera till. Och när du lyckas så ökar du chansen att de ska vara engagerade och intresserade av att titta.
När du gör video om ett problem som många tittare upplever eller har upplevt, skapar du en möjlighet för dina tittare att identifiera sig med berättelsen. De kan se sig själva i situationen eller problemet och känna att de är en del av din berättelse. Å det här skapar förstås en starkare känslomässig koppling. Både till videon i sig och till dig som berättar den här. Du förstår ju dina tittare.
När du tar upp ett problem i din video och i din berättelse så stakar du ju också ut en riktning och berättar på så sätt vad som är videons fokus. Tittaren VET då vad han eller hon kan förvänta sig och varför hen ska fortsätta titta. Å så fort du hjälper till att undvika att tittaren känner sig förvirrad eller tveksam till varför hen ska fortsätta titta.
Men det är ju också viktigt att om du introducera ett problem i början av din berättelse eller video och bygger upp spänningen så behöver ju lösningen också komma
Dina tittare är ju kvar för att få veta hur problemet ska lösas och kanske vilka konsekvenser det får.
Att inkludera din produkt eller tjänst
Din produkt eller tjänst kan ju vara lösningen på konflikten eller problemet. Men alla dina videos behöver ju inte landa i din produkt. Det är bara bra om inte alla gör det!
Men de gånger du presenterar din produkt eller tjänst som lösningen på problemet så visar du ju väldigt tydligt värdet av vad det är du erbjuder. Tittarna ser hur din produkt eller tjänst kan göra deras liv bättre eller lösa deras utmaningar, vilket ger dem en anledning att vara intresserade.
Men var tydlig med att inte bara berätta ATT din produkt är lösningen utan också VARFÖR den är lösningen.
Presentera både fördelarna och funktionerna på ett tydligt och engagerande sätt. Berätta hur din produkt kan göra livet enklare, bättre eller mer spännande för tittarna.
Det bästa är att använda exempel, historier och kundrecentioner för att visa hur din produkt eller tjänst har hjälpt andra människor att lösa liknande problem. Även här är storytelling mycket mer övertygande än om du bara säger att det är bra.
Call to action
När du väl har presenterat lösningen är det viktigt att tydligt uppmana tittarna till handling. De ska veta vad de ska göra härnäst, om det är att köpa din produkt, registrera sig för din tjänst eller utföra någon annan önskad handling. Eller om du bara vill att de ska känna att du har hjälpt dem med massa bra tips. Vad vill du att tittaren ska tycka, tänka, känna, göra när videon är slut.
En tydlig CTA, alltså call to action, ger dina tittare en klar riktning om vad du vill att de ska göra efter att de har sett din video.
Det tar bort eventuell förvirring och ökar sannolikheten att de kommer att göra något.
Din CTA är ett tillfälle att förstärka budskapet i din video. Vill du att de ska göra någon handling som att ladda ner något eller köpa något så kan det vara smart att inkludera någon form av brådskande element i din call to action. För om de lika gärna kan göra det sen kan de ju lika gärna fortsätta scrolla vidare i flödet. Det är mindre jobbigt och vi väljer oftast det minst jobbiga. Men du kan öka sannolikheten att tittarna agerar omedelbart om det finns en tidsbegränsad rabatt, ett begränsat erbjudande eller ett annat incitament som gör att de tjänar på att agera här och nu.
Givetvis måste din CTA vara anpassad till det mål du har med just den här videon.. Om du vill att tittarna ska köpa din produkt, kan din CTA vara så enkel som "Köp nu." Om du vill att de ska prenumerera på din nyhetsbrev, kan din CTA vara "Prenumerera här." Det är viktigt att anpassa din uppmaning till handling till det önskade resultatet. Men vill du att de ska känna något så ge din tittare en anledning att känna just den känslan på slutet av din video.
Om målet med din video är att få stor spridning. Att nå många ska se den då kan ju din CTA vara att uppmana tittarna att dela innehållet vidare i sina nätverk eller kommentera med sina åsikter så att algoritmerna sprider det vidare.
Oavsett vad ditt mål är och vad din CTA är så hjälper den dig att enkelt mäta effektiviteten av din video.
För då kan du ju spåra hur många tittare som följer din uppmaning
Ofta är det de enkla som fungerar bäst
- "Köp nu."
- "Registrera dig idag."
- "Prenumerera på vår kanal."
- "Besök vår webbplats för mer information."
- "Dela detta med dina vänner."
- "Kontakta oss för en gratis offert."
Sammanfattning
En bra början, en konflikt eller ett problem med en lösning och en tydlig Call to Action. Det är ingredienserna i en bra berättande video. Följer du den här strukturen så kan du skapa berättelser i dina korta videor både engagerar och är övertygande.
Det här är alltså del 2 om storytelling i video. Del 1 hittar du i förra avsnittet. Lyssna gärna på det också. Det är avsnitt 177 vad dina berättelser kan göra för dig.
ÖVRIGA LÄNKAR :
Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video
Instagram: @Stockholm Pixelhouse
LinkedIn: @heleneaberg
TikTok: @heleneaberg
Facebook: @Stockholm Pixelhouse
Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse
Hemsida: www.pixelhouse.se
PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN
Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor.
TYCK TILL & PRENUMERERA
Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt!
/Helene
0 kommentarer
Lämna en kommentar
Vänligen logga in eller registrera dig för att skriva en kommentar