När du ska filma stående video och när kameran bör ligga ner
LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:
Gratis Föreläsning: Kom igång med video • Tips & Trix hur du gör bättre video
Webbutbildning: Kommunicera med video i sociala medier • Filma som proffs med din mobil
Olika format: Ladda ner PDF www.pixelhouse.se/format
Avsnitt 174: Facit på hur vi svenskar använder internet 2023
APPLE PODCAST • SPOTIFY
När ska du filma med telefonen liggande och när ska du filma med telefonen stående?
Och det finns faktiskt inget rakt svar på den frågan. För det beror på.
Men det är viktigt att göra rätt… För enligt Darvideo blir 8 av 10 (82%) ointresserade av att titta när videon inte är i rätt format eller inte är bra på just den plattformen som de tittar på.
I det här avsnittet går jag igenom våra vanligaste plattformar + LinkedIn
#175 När du ska filma stående video och när kameran bör ligga ner
Hej där och välkommen till Pixelpodden - en podd om video med mig Helene Åberg
Den här veckan håller jag föreläsningar och zoom-träffar på löpande band. Och jag njuter av varenda sekund. Det är så kul :-)
Om du lyssnar på det här när det kommer ut så har du 2 möjligheter kvar att vara med på en livesänd digital gratis föreläsning om video. Kom igång med video • Tips och trix för bättre video helt enkelt.
Under de två första föreläsningarna var det så härlig energi i chatten och så mycket engagemang! Precis som det ska vara under en livesändning.
En fråga som kom upp flera gånger var det här med liggande, stående och fyrkantigt format.
Ska vi filma med telefonen, eller vilken kamera du nu använder, liggande eller ska vi filma med den stående?
Och det finns faktiskt inget rakt svar på den frågan. För det beror på.
När jag höll mina första Filma med mobilen kurser 2013-2014 tror jag att det var. Så det var ju ungefär 10 år sen så vet jag att jag sa - Om du bara kommer ihåg en sak från den här utbildningen så låt det vara att filma med mobilen liggande.
Men så började vi ju använda våra mobiler mer och mer till allt. Ringa med dem är väl det minsta vi gör nu för tiden. Många av våra ungdomar tycker ju till och med att det är riktigt obehagligt att prata i telefon 😀
Ju mer vi använder våra mobiler desto mer behöver vi anpassa allt innehåll för att se bra ut på just mobilen. Vi måste ju möta våra tittare där de är. Oavsett vad vi tycker. :-)
Jag tycker fortfarande att liggande video är det bästa och väljer alltid det när jag kan eftersom det ger mer plats att visa saker och man kan jobba på ett annat sätt med liggande video. Å sen är jag ju förstås mer van vid liggande video efter att ha hållit på med TV och video i över 25 år. Men sedan ungefär 5 år tillbaka i tiden så är det mobile first som gäller.
Nästan alla hemsidor, sociala medier osv har sin största målgrupp i telefonen. Och då är det ju efter telefonen vi ska anpassa oss eller hur?
Det här är viktigt.
Enligt Darvideo blir 8 av 10, 82% ointresserade av att titta när videon inte är i rätt format eller inte är bra på just den plattformen som de tittar på.
Så vad betyder det här för oss som gör video då?
Det betyder framförallt 2 saker:
- Du kan inte göra en video och posta den på alla dina plattformar.
Du behöver optimera din video för just den plattformen. - Du behöver känna din målgrupp. Och då är vi där igen här i Pixelpodden - en podd om video Att vi måste känna vår målgrupp.
Men det spelar roll i ALLT du gör.
Lektionerna som handlar om att lära känna sin målgrupp i min webbutbildning Kommunicera med video i sociala medier är verkligen en av de viktigaste i hela utbildningen.
Och det har vi ju pratat om mycket här i podden också.
Av alla 175 avsnitt här i Pixelpodden - en podd om video så finns det avsnitt som handlar om formatet också. Men det ändrar ju sig. För våra sociala medier ändrar sig och vårt beteende ändrar sig. Förra gången jag pratade om det här för ett par år sen minns jag att jag sa att fyrkantig video var det nya svarta. Det funkade bra på ALLA plattformar. DÅ: Sedan dess har det ändrats
Plattformarna utvecklas ju hela tiden. Så vi lär återkomma till det här med format fler gånger framöver tror jag :-)
Internetstiftelsen visade ju tydligt i sin rapport Svenskarna och internet 2023 att vi är ganska uppdelade på olika plattformar nu. Om du vill veta mer om rapporten så går jag grundligt igenom de delar som påverkar oss som jobbar med digital marknadsföring i förra avsnittet av Pixelpodden - en podd om video. Avsnitt 174 Facit på hur vi svenskar använder internet
Och om vi går igenom de plattformar som Internetstiftelsen pekade på var de 5 största hos oss svenskar just nu så var det:
1 Youtube
2 Facebook
3 Instagram
4 Snapchat
5 Tiktok
Sen har vi ju LinkedIn som jag vet att flera lyssnare använder en hel del men som inte kvalade in på top5 hos svenska folket. Men jag ska ta med det också.
Men om vi lämnar tankarna på LinkedIn just nu och fokuserar på de andra 5, youtube, facebook, instagram, snapchat och Tiktok så finns det ett format så du kan använda på ALLA de här plattformarna och det är stående video. Alltså det som kallas 9:16 eller porträttformat. Det är smalare på bredden än på höjden.
Stående format
På Youtube har vi youtube shorts som är ett speciellt format på Youtube som är mer Tiktok-likt och som har ett eget flöde jämfört med andra videos på Youtube. Här är det korta videos i stående format som gäller.
På Facebook kan du också använda det. Här har du Facebook Reels som når utanför dina egna följare och som har haft bra spridning på sitt innehåll på senaste tiden. Du har också det som kallas händelser, stories även på Facebook och även här är det stående format som är det rätta om man får säga så. Men om över 80% av användarna blir ointresserade om formatet på din video inte är anpassat på rätt sätt så kan man ju faktiskt prata om rätt och fel eller hur?
På Instagram har du också Reels Video i stående format som du kan ladda upp både i ditt flöde och så att de sprids utanför din egen följarskara. Ett perfekt sätt att nå ut till nya potentiella kunder om du frågar mig :-)
Även Instagram har händelser. Och även här är det stående format som gäller.
För Snapchat och Tiktok är det stående format . PUNKT. Inget annat. Allt som görs till de här två kanalerna ska göras i stående format helt enkelt.
Liggande format
Men på Youtube och till viss del Facebook kan du också posta liggande video.
För Youtube är det liggande video som gäller för vanliga videos på din kanal. Alltså det som kallas det primära innehållet på din kanal.
Har du din målgrupp i datorn på Facebook så kan du posta dina videos liggande på Facebook. Det GÅR att posta liggande video för tittare i telefonen också men jag föredrar fyrkantig video eftersom det är det formatet som funkar bäst både i datorn och i telefonen.
Men vet du vet att du hittar din målgrupp i telefonen så tycker jag att du ska använda videoformatet 4:5 (alltså 1080x1350) för video som du postar i facebookflödet. Men på datorn får du sk sorgkanter dvs svarta kanter bredvid videon på en sådan video
Å så LinkedIn
LinkedIn är inte riktigt som andra. Här blir inte stående video så bra varken på telefonen eller på datorn. På telefonen får de vita kanter och på datorn skapar Linkedin sorgkanter som en blurrad bakgrund av videobilden.
Inget av det utnyttjar ju flödets fulla potential.
Iiggande video går absolut att posta på LinkedIn men den tar väldigt liten plats i flödet. Faktiskt både på datorn och på telefonen.
Så mina videos till Linkedin blir oftast fyrkantiga eller i 4:5 format som också fungerar bra både på datorn och i telefonen. Linkedin är ju också den plattform som har flest användare kvar i datorn så det kan vara bra att videon funkar på båda.
Så om vi tar plattform för plattform:
Youtube - liggande video för kanalens huvudinnehåll och stående videos för Youtube Shorts
Facebook - Här är det Stående video som gäller för Reels och händelser/stories. I flödet kan du posta både fyrkantig, 4:5 videos och liggande video. Det som funkar bäst på både datorn och i telefonen är nog fyrkantig video än så länge.
Instagram - Det går att posta video i stående, liggande, fyrkantigt och 4:5 format men för Reels och stories är det stående som gäller.
Det kan också vara bra att tänka på att alla videos du postar här hamnar under reels-knappen eller vad man ska kalla det. Under reels-fliken. Så postar du en fyrkantig video på instagram hamnar den med sk sorgkanter ovanför och under videon.
Det du däremot kan göra är att lägga en video som till exempel andra bild i en karusell i fyrkantigt eller 4:5 format. Då hamnar de bara i ditt flöde. Men då får de inte heller den där extra spridningen utanför de som följer dig som tex Reels får
Snapchat & TikTok är inte mycket att säga om. Det ÄR stående video som gäller även om det är tekniskt möjligt att posta andra format.
LinkedIn - Här kan du posta stående, liggande, fyrkantig och 4:5 format men det enda som Linkedin hanterar bra och som tar bra plats i flödet är nog fyrkantigt och 4:5 format.
Så vad betyder det här för dig?
Jo! Du kan göra stående videos som du använder på Youtube som shorts, på Instagram reels och stories, på Facebook som reels och stories, på Snapchat och TikTok. Så en stående video kan du alltså posta på 7 olika platser om den nu tilltalar publiken på alla de här platserna.
Liggande video är framförallt för Youtube. Men det funkar ändå att posta liggande video på både Facebook och Linkedin också. Även om det inte är optimalt.
Fyrkantig video kan du använda på LinkedIn, Facebook och i karuseller på Instagram. Och detsamma gäller för video i formatet 4:5.
Ja det här var en sammanfattning om videoformat 2023 :-)
Så många som lyssnar nu! 💕
Tack snälla för att du lyssnar på Pixelpodden - en podd om video den här veckan. Podden växer så det knakar just nu och jag är så otroligt glad och tacksam över det.
Vill du som lyssnar hjälpa mig att sprida den till fler som skulle ha nytta av den så är jag förstås bara evigt tacksam.
Ta ett screenshot och dela eller skriv en recension på iTunes. Ge den gärna 5 stjärnor om du tycker att den är värd det 🥰
Nu önskar jag dig en fortsatt trevlig dag! Och kom ihåg att prenumerera på podden så att du inte missar om eller när det kommer ett nytt avsnitt eller ett nytt bonusavsnitt.
Vi hörs nästa vecka igen här i Pixelpodden - en podd om video. Ha det så bra till dess.
hej då.
ÖVRIGA LÄNKAR :
Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video
Instagram: @Stockholm Pixelhouse
LinkedIn: @heleneaberg
TikTok: @heleneaberg
Facebook: @Stockholm Pixelhouse
Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse
Hemsida: www.pixelhouse.se
PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN
Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor.
TYCK TILL & PRENUMERERA
Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt!
/Helene
0 kommentarer
Lämna en kommentar
Vänligen logga in eller registrera dig för att skriva en kommentar