Gör mer av det som funkar • Läs av ditt resultat i sociala medier på rätt sätt
Att jobba smartare, lägga tid och energi på rätt saker - på det som gör skillnad för dig och ditt företag låter ibland enklare än vad det är.
Men i vår digitala värld kan vi få fram fakta och siffror på det mesta. Så om vi tittar på rätt saker kan vi läsa oss till exakt vad det är vi ska göra för att lyckas i sociala medier. Facit finns. Det gäller bara att läsa av det på rätt sätt och fokusera på rätt siffror.
Så i det här avsnittet grottar vi ner oss i statistik och analys.
För att det ska bli bra behöver du veta vem det är du gör allt ditt innehåll i sociala medier för. Vem är din målgrupp. Vem ska bli din kund. Om du inte vet exakt vem det är du pratar med så har jag hjälp till dig.
Du får - helt gratis - ena delen av den målgruppsanalys som vi gör i mina utbildningar. Ladda ner den. Du kommer inte att ångra dig. Tiden du lägger på det här jobbet kommer du få tillbaka med råge. Jag lovar. Du hittar den här: http://bit.ly/idealatittare
Jobba Smartare, Inte Hårdare: Använd Statistik för Att Optimera Ditt Innehåll
Arbeta smartare, inte hårdare. Det är ett motto jag verkligen tror på. Att fokusera på att göra mer av det som fungerar och mindre av det som inte gör det är en grundläggande strategi för framgång.
Målet är att få mest värde för din insats
Att göra saker som ger "Mer bang for the bucks," det vill säga att få så stor effekt som möjligt i förhållande till den tid och ansträngning du lägger ner, är ett centralt koncept. Men när det kommer till att bestämma vad som verkligen fungerar och hur du ska optimera din marknadsföring kan det vara en utmaning.
Ett sätt att ta sig an detta är att titta på statistik och fakta. Oavsett om det handlar om att hantera klimatförändringar, kostvanor eller marknadsföring, kan fakta och statistik vara värdefulla verktyg. De kompletterar din magkänsla och hjälper dig fatta välgrundade beslut.
Video som en effektiv marknadsföringskanal
I dagens digitala era har du tillgång till en överflöd av data och statistik, särskilt när det gäller digital marknadsföring. En av de mest kraftfulla formerna av innehåll är video, och statistik kring dina videor kan ge dig ovärderlig insikt.
Likes och följare: Vad betyder de egentligen?
Ta till exempel likes på sociala medier. Om du postar selfies och får många likes är det bra, eller hur? Men det är viktigt att förstå varifrån dessa likes kommer. I de flesta fall kommer de från människor som redan följer dig. Så, om ditt mål är att växa och nå en bredare publik, kan det finnas mer effektiva sätt än att bara posta selfies.
Att förstå din målgrupp är nyckeln
För att verkligen växa och nå nya människor är det avgörande att förstå din målgrupp. Jag pratar ofta om målgruppen på min podd och i mina utbildningar eftersom det är en av de viktigaste aspekterna av framgångsrik marknadsföring. Om du inte vet exakt vem du pratar med, blir det svårt att skapa relevant och engagerande innehåll.
Statistik för olika plattformar på sociala medier
Beroende på vilken plattform du använder, kommer statistiken att vara olika. Till exempel:
Instagram: Visar hur du når ut
På Instagram kan du se hur dina reels eller videos når både dina följare och personer utanför ditt nätverk. Engagemang i form av kommentarer, delningar och sparningar ger dig också värdefull information om hur ditt innehåll presterar.
LinkedIn: Engagera ditt befintliga nätverk
Om du använder LinkedIn för att nå ut är engagemang från ditt befintliga nätverk viktigt. När någon kommenterar ditt inlägg sprider LinkedIn det till deras nätverk. Det är en strategi som kan hjälpa dig att växa på plattformen.
YouTube: Djupdykning i statistik
YouTube erbjuder omfattande statistik om dina videor. Du kan se hur många som har exponerats för din video, hur länge de har tittat och mycket mer. Denna djupgående information kan hjälpa dig att förbättra ditt innehåll och nå en större publik.
Facebook: Titta på kvarhållandet
På Facebook kan du även se "kvarhållandet," det vill säga när tittare avslutar din video. Detta kan hjälpa dig att identifiera svaga punkter i ditt innehåll och optimera det för att behålla tittare längre.
Sammanfattning: Använd statistik för att arbeta smartare
Att använda statistik för att förstå och optimera ditt innehåll är avgörande för att få bästa möjliga resultat. Genom att fokusera på vad som verkligen fungerar och rikta in dig på din målgrupp kan du maximera effekten av ditt arbete. Så, jobba smartare, inte hårdare, och se till att både ditt innehåll och ditt företag går framåt.
Om du vill veta mer om hur du kan hitta din idealiska målgrupp och använda statistik för att optimera ditt innehåll, ladda ner min kostnadsfria målgruppsanalys.
LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:
Ladda ner: Målgruppsanalys - Ta fram din ideala tittare
Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video
Webbutbildning: Kommunicera med video i sociala medier
Webbutbildning: Lyckas med Live & Webinar
Contant Camp i Ödevata tillsammans med copywriter Lena Zetterberg Björk
Avsnitt 138: Skapa en framgångsrik webbutbildning • Med soloprenören Jill Nykvist
ÖVRIGA LÄNKAR :
Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video
Instagram: @Stockholm Pixelhouse
LinkedIn: @heleneaberg
TikTok: @heleneaberg
Facebook: @Stockholm Pixelhouse
Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse
Hemsida: www.pixelhouse.se
PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN
Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor.
TYCK TILL & PRENUMERERA
Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt!
/Helene
0 kommentarer
Lämna en kommentar
Vänligen logga in eller registrera dig för att skriva en kommentar