Gör mer av det som funkar • Läs av ditt resultat i sociala medier på rätt sätt

omslag 137_ Gör mer av det som funkar


Att jobba smartare, lägga tid och energi på rätt saker - på det som gör skillnad för dig och ditt företag låter ibland enklare än vad det är.

Men i vår digitala värld kan vi få fram fakta och siffror på det mesta. Så om vi tittar på rätt saker kan vi läsa oss till exakt vad det är vi ska göra för att lyckas i sociala medier. Facit finns. Det gäller bara att läsa av det på rätt sätt och fokusera på rätt siffror. 

Så i det här avsnittet grottar vi ner oss i statistik och analys. 

För att det ska bli bra behöver du veta vem det är du gör allt ditt innehåll i sociala medier för. Vem är din målgrupp. Vem ska bli din kund. Om du inte vet exakt vem det är du pratar med så har jag hjälp till dig.

Du får - helt gratis - ena delen av den målgruppsanalys som vi gör i mina utbildningar. Ladda ner den. Du kommer inte att ångra dig. Tiden du lägger på det här jobbet kommer du få tillbaka med råge. Jag lovar. Du hittar den här: http://bit.ly/idealatittare

 

Jobba Smartare, Inte Hårdare: Använd Statistik för Att Optimera Ditt Innehåll

Arbeta smartare, inte hårdare. Det är ett motto jag verkligen tror på. Att fokusera på att göra mer av det som fungerar och mindre av det som inte gör det är en grundläggande strategi för framgång.

Målet är att få mest värde för din insats

Att göra saker som ger "Mer bang for the bucks," det vill säga att få så stor effekt som möjligt i förhållande till den tid och ansträngning du lägger ner, är ett centralt koncept. Men när det kommer till att bestämma vad som verkligen fungerar och hur du ska optimera din marknadsföring kan det vara en utmaning.

Ett sätt att ta sig an detta är att titta på statistik och fakta. Oavsett om det handlar om att hantera klimatförändringar, kostvanor eller marknadsföring, kan fakta och statistik vara värdefulla verktyg. De kompletterar din magkänsla och hjälper dig fatta välgrundade beslut.

Video som en effektiv marknadsföringskanal

I dagens digitala era har du tillgång till en överflöd av data och statistik, särskilt när det gäller digital marknadsföring. En av de mest kraftfulla formerna av innehåll är video, och statistik kring dina videor kan ge dig ovärderlig insikt.

Likes och följare: Vad betyder de egentligen?

Ta till exempel likes på sociala medier. Om du postar selfies och får många likes är det bra, eller hur? Men det är viktigt att förstå varifrån dessa likes kommer. I de flesta fall kommer de från människor som redan följer dig. Så, om ditt mål är att växa och nå en bredare publik, kan det finnas mer effektiva sätt än att bara posta selfies.

Att förstå din målgrupp är nyckeln

För att verkligen växa och nå nya människor är det avgörande att förstå din målgrupp. Jag pratar ofta om målgruppen på min podd och i mina utbildningar eftersom det är en av de viktigaste aspekterna av framgångsrik marknadsföring. Om du inte vet exakt vem du pratar med, blir det svårt att skapa relevant och engagerande innehåll.

Statistik för olika plattformar på sociala medier
Beroende på vilken plattform du använder, kommer statistiken att vara olika. Till exempel:

Instagram: Visar hur du når ut

På Instagram kan du se hur dina reels eller videos når både dina följare och personer utanför ditt nätverk. Engagemang i form av kommentarer, delningar och sparningar ger dig också värdefull information om hur ditt innehåll presterar.

LinkedIn: Engagera ditt befintliga nätverk

Om du använder LinkedIn för att nå ut är engagemang från ditt befintliga nätverk viktigt. När någon kommenterar ditt inlägg sprider LinkedIn det till deras nätverk. Det är en strategi som kan hjälpa dig att växa på plattformen.

YouTube: Djupdykning i statistik

YouTube erbjuder omfattande statistik om dina videor. Du kan se hur många som har exponerats för din video, hur länge de har tittat och mycket mer. Denna djupgående information kan hjälpa dig att förbättra ditt innehåll och nå en större publik.

Facebook: Titta på kvarhållandet

På Facebook kan du även se "kvarhållandet," det vill säga när tittare avslutar din video. Detta kan hjälpa dig att identifiera svaga punkter i ditt innehåll och optimera det för att behålla tittare längre.

Sammanfattning: Använd statistik för att arbeta smartare

Att använda statistik för att förstå och optimera ditt innehåll är avgörande för att få bästa möjliga resultat. Genom att fokusera på vad som verkligen fungerar och rikta in dig på din målgrupp kan du maximera effekten av ditt arbete. Så, jobba smartare, inte hårdare, och se till att både ditt innehåll och ditt företag går framåt.

Om du vill veta mer om hur du kan hitta din idealiska målgrupp och använda statistik för att optimera ditt innehåll, ladda ner min kostnadsfria målgruppsanalys. 




LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

Ladda ner: Målgruppsanalys - Ta fram din ideala tittare

Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

Webbutbildning: Kommunicera med video i sociala medier 

Webbutbildning: Lyckas med Live & Webinar

Contant Camp i Ödevata tillsammans med copywriter Lena Zetterberg Björk


Avsnitt 138: Skapa en framgångsrik webbutbildning • Med soloprenören Jill Nykvist



ÖVRIGA LÄNKAR : 

Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

Instagram: @Stockholm Pixelhouse 

LinkedIn: @heleneaberg 

TikTok: @heleneaberg 

Facebook: @Stockholm Pixelhouse

Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

Hemsida: www.pixelhouse.se


PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor. 


TYCK TILL & PRENUMERERA 

Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt! 

/Helene






Att sända live med StreamYard
Skapa en framgångsrik webbutbildning • Med solopreneuren Jill Nyqvist

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!