INSTAGRAM - Utvärdera arbetet på Instagram

Instagram_sommarspecial_omslag


Den här sommaren har jag har haft en sommarspecial på Instagram hela sommaren. #67dagar67videotips.

I det här avsnittet ska då få komma med bakom kulisserna och ta del av statistiken och utvärderingen av den här satsningen. 


Totalt i sommar har jag postat 

  • 28 videos 
  • 20 stillbilder
  • 19 karuseller

på Instagram på mitt konto @Stockholmpixelhouse



Mitt stora fokus för den här sommarspecialen var att få fler följare. Den här sommarsatsningen var alltså mitt startskott för att fokusera mer på Instagram framöver. 


När sommarlovet började hade jag 846 följare på Instagram.

Idag har jag över 1200 följare på mitt konto Stockholm Pixelhouse. En ökning med 41,7%


STATISTIK:

Men sociala medier handlar ju om att vara just social. Så jag är egentligen betydligt mer intresserad av innehållsinteraktioner som gilla, spara och framförallt kommentarer. 


Totalt på de här 67 inläggen så har jag fått 6116 innehållsinteraktioner. 

  • 4349 gilla. 
  • 900 kommentarer 
  • 839 sparade inlägg 


ENGAGEMANGSGRAD


Ett konto på Instagram med 1000-5000 följare bör ha en engagemangsgrad på ca 5,7% (För att se mer om engagemangsgrader för olika konton se avsnitt 61) 


Räkna ut engagemangsgrad: 


likes + kommentarer + sparade 

___________________________  = engagemangsgrad

antal följare 



Snitt på engagemangsgrad över sommarens 67 inlägg 


6116 interaktioner

_______________  = 91,28 interaktioner i snitt / inlägg

67 inlägg




91,28

_______       = 7,5%

1210 följare 



Utvärdering av sommarspecialen #67dagar67videotips :


  1. 67 inlägg är otroligt många inlägg att skapa men arbetet gav frukt. 
  2. Det var lika stort engagemang över hela perioden. Några dagar här och där dippade intresset för mina inlägg. 
  3. Video och karuseller är det som ger absolut mest interaktion
  4. Karuseller är det format som sparas mest 
  5. Video är det format som får störst spridning 



Dela GÄRNA dina tankar, idéer, synpunkter osv om Instagram och annat genom att skicka ett DM till mig på @StockholmPixelhouse på just Instagram! 



LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

Mitt konto Stockholm Pixelhouse på Instagram

Mitt konto Helene Åberg på LinkedIn

Avsnitt 8 av Pixelpodden - en podd om video: Text & Grafik på din video

Avsnitt 55 av Pixelpodden - en podd om video: Skapa din sociala medier strategi med hjälp av Natasha Rydell 

Avsnitt 57 av Pixelpodden - en podd om video: Hitta idéer som engagerar

Avsnitt 61 av Pixelpodden - en podd om video: Engagemang - varför är det viktigt och vad gör du med resultatet

Avsnitt 65 av Pixelpodden - en podd om video: Stående, liggande eller fyrkantig video

Inlägg som floppade om typsnitt 5 augusti 

Inlägg som flippade om att hålla din telefon stadigt när du filmar 15 juni


ÖVRIGA LÄNKAR : 

Facebook: @Stockholm Pixelhouse

Instagram: @Stockholm Pixelhouse 

LinkedIn: @heleneaberg 

TikTok: @heleneaberg 

Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

Hemsida: www.pixelhouse.se

 

PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor. 

 

TYCK TILL & PRENUMERERA 

Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt! 

/Helene

Stående, liggande eller fyrkantig video
Marknadsför dig med video - Gäst: David Stavegård, excelproffs

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!